Deel dit artikel
-

Bertelsmann in syndication business

De expansie die Bertelsmann op internet had beloofd begint zichtbaar te worden. Het Duitse concern gaat handelen in content binnen een nieuw te starten jointventure met iSyndicate , en wordt voor 20 procent eigenaar van Benelog.com , een internetplatform voor de transportsector. Een opmerkelijke stap, die Bertelsmann samen neemt met DaimlerChrysler, dat eveneens 20 procent aandeel in het internetbedrijf neemt.

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers maakte Thomas Middelhof, ceo van Bertelsmann, al bekend dat het bedrijf de komende jaren 8 miljard gulden in internet-activiteiten zal investeren. Het concern zou 15 miljard gulden hebben gereserveerd om zich een sterke positie te verwerven binnen de content- en e-commercemarkt.

ISyndicate is leverancier van content en systemen om die content aan te bieden. Het bedrijf is gevestigd in San Francisco en heeft kantoren in New York en Londen. Het bedrijf krijgt content van ondermeer CNET, Reuters, RollingStone.com en The Guardian Online en biedt dit vervolgens weer aan bij klanten als Nintendo, Xoom.com, Intel en Citibank. Het bedrijf fungeert als een platform waarop die content verhandeld wordt en is daarmee actief in de 'syndication business'.

Bertelsmann gaat samen met iSyndicate een jointventure onder de naam 'iSyndicate Europe' oprichten. Het nieuwe bedrijf moet de content die beiden kunnen leveren gaan samenvoegen met de kanalen van Bertelsmann en de kennis van iSyndicate over hoe die content aan te bieden. Zowel Bertelsmann als iSyndicate hebben een aandeel van 50 procent in het nieuwe bedrijf dat in Hamburg gevestigd zal worden. Welke bedragen er geinvesteerd zijn, is niet bekend gemaakt.

Bertelsmann begeeft zich ook in het vrachtvervoer. Via een dochteronderneming neemt het een aandeel van 20 procent in het internetbedrijf Benelog.com, dat online bemiddelt tussen vrachtvervoerders en aanbieders van vracht. "De reden dat Bertelsmann een aandeel in ons bedrijf heeft genomen, is dat het zelf ook voor een belangrijk deel te maken heeft met logistiek", zegt Andreas Janke, mede-oprichter van Benelog.com. DaimlerChrysler – ook 20 procent aandeelhouder – levert het Telematics-systeem waarmee de vrachtwagenchauffeurs in hun wagen internet kunnen gebruiken.

"Via ons platform kunnen verladers en vervoerders onderhandelen over vervoer en over de prijs en kunnen ze de vrachtwagens op hun route tracken en eventueel naar een aanvullende lading sturen." Het sneller laten aansluiten van vraag en aanbod en het zorgen voor volle vrachtwagens moet het voordeel opleveren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond