Deel dit artikel
-

Betere resultaten voor paid dan organic search in Google

De doorklikratio’s uit commerciële zoekresultaten (paid results) liggen hoger dan bij organische resultaten. Dat komt mogelijk door het feit dat betaalde resultaten steeds meer schermruimte afsnoepen van organische.

Een rapport van Deloitte, uitgevoerd in opdracht van IAB Nederland, vergelijkt de ontwikkeling in cpc-prijs en doorkliktratio’s (ctr) over het afgelopen jaar. Voor de sectoren Finance, Retail en Travel valt in het algemeen te zeggen dat de tarieven jaar op jaar stijgen.

De prijzen voor Finance zijn het hardst gestegen, mogelijk omdat de set met relevante trefwoorden beperkter is in de andere sectoren.

Een andere reden dat de AdWords-prijzen blijven stijgen, ligt ‘m in de verhouding getoonde betaalde en organische zoekresultaten. De AdWords-snippets (zoals rating en locatie) van een bedrijf pikken schermruimte in van de organische zoekresultaten (“In the overall page SERP layout directs more and more traffic towards paid positions”).

De doorklikratio’s in het segment Retail zouden betrekkelijk hoog liggen door de opkomst van Google Shopping. In die productvergelijker is honderd procent van de listings per definitie een betaalde vermelding.

Dit onderzoek is voor het eerst in Nederland gehouden. IAB zegt dat de leveranciers van de brondata, adverteerders en bureaus, enthousiast zijn voor deelname een volgende, breder opgezette onderzoeken.

Foto: Anna Levinzon (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Mark van Werven

Interessant onderzoek. De conclusie is enerzijds dat CPC prijzen steeds verder stijgen. Anderzijds als je deze grafiek leest, komen er dus meer bezoekers als totaal uit SEO dan SEA, met name omdat de lagere rankings bij SEO meer dan bij SEA worden aangeklikt. En ondanks dat SEA advertenties steeds meer ruimte innemen en meer clicks wegvangen, neemt uit investeringsoogpunt het belang van SEO juist ook weer toe door de hogere CPC prijzen in Adwords. Interessant is natuurlijk nog te weten wat het effect van mobiel zoekgedrag is en in hoeverre de lagere rankings nog minder aangeklikt gaan worden.

Richard Onnes

Interessant, maar gaat bij veel longtail zoekopdrachten niet op. Ben benieuwd naar verder onderzoek.

Klaas Koopman

Mark, inderdaad, er valt uit dit onderzoek voor zowel CPC als SEO beide wat positiefs te halen. Daarom ook beide blijven inzetten voor optimaal bereik?

Arjen Hettinga

Het rapport incl. alle analyses, interpretatie en info over de onderzoeksopzet is te downloaden op de website van het IAB: http://www.iab.nl/laatste-nieuws/topposities-adwords-presteren-beter-tegen-hogere-kosten-2/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond