Deel dit artikel
-

Bevestigd: Yahoo lijft Tumblr in voor 1,1 miljard dollar (update)

Yahoo neemt sociaal netwerk Tumblr over voor 1,1 miljard dollar. Dat heeft het bedrijf zojuist bekend gemaakt. Later vandaag is er in New York een persconferentie, waar CEO Marissa Mayer zal spreken.

Er gingen geruchten dat Tumblr het bod te laag vond, maar blijkbaar is een compromis gevonden. Tumblr blijft onafhankelijk onder CEO en oprichter David Karp (26). In het zojuist verschenen persbericht belooft Yahoo ‘not to screw it up’. Karp voegt er aan toe dat ‘het team niet verandert, net zo min als onze visie.’

Tumblr, opgericht in 2007, valt de laatste tijd vooral in de smaak bij tieners. Het platform heeft 117 miljoen unieke gebruikers met ruim vijftig miljard berichten. Yahoo verwacht dat met de overname het aantal maandelijkse Yahoo-gebruikers zal verdubbelen naar 1 miljard  en het internetverkeer met zeker 20 procent zal groeien.

Zondag ging het bestuur van Yahoo akkoord met de acquisitie, de duurste uit de geschiedenis van Yahoo. Yahoo betaalt de 1,1 miljard in contanten, en de overname zal dit najaar worden afgerond. In een toelichting aan Wall Street liet CEO Marissa Mayer vanmiddag weten dat ‘we dit soort acquisities niet vaak zullen doen. Tumblr is een uniek geval, net als Overture, de laatste echt grote overname van Yahoo in 2003.’

Tumblr kon worden gekocht dank zij de verkoop van een deel van het belang in de Chinese gigant Alibaba. Die bracht alleen al 7,6 miljard dollar op. Met dat geld zijn aanvankelijk vooral kleinere bedrijven overgenomen, zoals het Londense Summly van de 17-jarige Nick D’Aloisio, Stamped, OntheAir, Loi Studios en GoPollGo. Het merendeel richt zich op mobiele toepassingen.

Yahoo heeft nu een kleine 300 miljoen actieve mobiele gebruikers, 100 miljoen meer dan in januari. De fotodienst Flickr is verbeterd en introduceerde een nieuwe iOS app.

Een groot aantal diensten die weinig opbrachten is inmiddels afgedankt, zoals Upcoming, Yahoo Deals, Yahoo SMS Alerts, Yahoo Kits, Yahoo Mail en Messenger.

Belangrijker: Yahoo lijkt weer een punt aan de horizon te hebben. Mayer ziet Yahoo! als de plek om de dag mee door te komen en daar zijn alle diensten op gericht: nieuws, weer, verkeer, aandelenkoersen en email. Volgens haar is Tumblr onderdeel van dat dagelijkse ritueel. “We houden de merken gescheiden omdat de doelgroep anders is. Yahoo bereikt een ouder publiek. Achter de schermen gaan we wel het een en ander samenvoegen, zo wordt Tumblr content opgenomen in de zoekresultaten van Yahoo, maar voor de schermen zul je er weinig van merken. Inloggen met een Yahoo-naam zal bijvoorbeeld niet mogelijk worden. Tumblr is wat PayPal is voor eBay of YouTube voor Google.”

Yahoo verwacht niet eerder dan in 2014 te verdienen aan Tumblr. Er wordt vooral gedacht aan ‘native advertising’, die de gebruikservaring niet zal verstoren.

Over de internationale markt werd niet gesproken. Hoeveel Nederlandse gebruikers Tumblr heeft is niet bekend. Yahoo Nederland maakt onder meer gebruik van feeds van De Pers, Beurs Gorilla en Nu.nl, maar heeft al in 2008 zijn Nederlandse vestiging gesloten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond