Deel dit artikel
-

Big Data-specialist Cloudera opent Europees kantoor

Het Amerikaanse Big Data-bedrijf Cloudera komt naar Europa. Een Europees hoofdkantoor wordt gevestigd in Shoreditch in Londen. Meer en meer Europese bedrijven gaan werken met Big Data, zo verwacht marktvorser IDC.

Cloudera, opgericht in 2008, ontwikkelt open source software waarmee bedrijven grote hoeveelheden data met elkaar kunnen vergelijken. Hoofdontwikkelaar Doug Cutting is tevens voorzitter van de Apache Software Foundation.

Cloudera had al wel een kantoor aan de Londense Rivington Street, maar nu wordt breder op Europa ingezet met een hoofdkantoor in het gebied dat beter bekend staat als Tech City. Vicepresident voor Europa wordt Ross Hinchcliffe, die voorheen werkte voor IBM-dochter Tealeaf.

Of ook de Nederlandse markt zal worden benaderd is de vraag. Cloudera geeft al wel cursussen in het Nederlands.

Volgens adviseur KPMG hebben Nederlandse bedrijven nog grote moeite om aan te haken bij de ontwikkelingen rondom Big Data. Hoewel de meeste ondernemingen verwachten dat het gebruik en de invloed op de bedrijfsvoering aanzienlijk zal zijn en de concurrentiepositie ingrijpend zal veranderen, spelen Big Data een beperkte rol bij strategische beslissingen die door het bestuur worden genomen.

Ruim de helft van de bestuurders heeft geen duidelijke visie op het belang van Big Data en de analyse voor de strategische agenda van de onderneming. Bovendien blijkt nog geen 25 procent van de bedrijven actief bezig om de managementinformatie aan te vullen door gebruik te maken van deze nieuwe technologieën en methodes.

Uit onderzoek van KPMG blijkt dat bij de meeste bedrijven de verantwoordelijkheid voor het gebruik van Big Data op dit moment ligt bij de financiële functie en in mindere mate bij de IT-functie.

Bedrijven worstelen  duidelijk met de explosie van data, die in allerlei vormen op ze af komt. Bedrijven die erin slagen orde te scheppen in de chaos, zetten een belangrijke stap. In het optimaliseren van de kosten, in verbeterde klantenservice, in productinnovatie, in risicoanalyse en vooral ook in verbeterde marketing.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond