Deel dit artikel
-

De Bijenkorf vernieuwt Click & Collect

De Bijenkorf neemt een nieuw systeem in gebruik in zijn winkels om in de groeiende vraag naar Click & Collect te kunnen voorzien.

Amsterdam is het eerste filiaal waar het nieuwe systeem wordt ingevoerd. Per 1 maart is het in alle filialen van het luxe warenhuis live.

Sinds afgelopen najaar kunnen klanten van de Bijenkorf in de online shop aangeven dat ze hun orders willen afhalen in de winkel. Dat systeem wordt geleverd door Kiala (UPS). Dat wordt vervangen door een klein warehouse managementsysteem van Docdata uit Waalwijk.

Een voordeel van het nieuwe systeem is bijvoorbeeld dat precies bekend is waar welke pakje zich in de winkel bevindt. Naarmate een retailer meer ophaaldozen moet aanhouden, ontstaat het risico dat er geen zicht meer is waar welke order zich bevindt. Docdata’s systeem moet dat voorkomen.

CEO Michiel Alting von Geusau van de fulfillmentspecialist uit Waalwijk gaf gisteren bij de presentatie van de kwartaalcijfers een korte toelichting op de nieuwe dienst. “De webgebaseerde app vertelt waar de order zich bevindt, maar de medewerker kan de bestelling desgewenst ook direct aanmelden voor retour”, als een kledingstuk bijvoorbeeld niet past. “Klanten pakken dozen namelijk direct uit in de winkel om te passen. Dat doet ons ook nadenken over de verpakking. Verzenden we naar winkels in dozen of in plastic?”

De Bijenkorf is de eerste klant voor zijn Click & Collect-product, dat vanaf vandaag commercieel wordt uitgerold.

Het bedrijf zegt in een nadere toelichting: “Afhalen en retourneren van bestellingen door consumenten in de winkel gestroomlijnde processen worden. Met deze dienst krijgen retailers direct inzicht in de volledige productstromen. Bovendien kunnen zij anticiperen op de pakketstromen omdat de service voorziet in een dagelijks inzicht in de forecast van de aantallen te verwerken pakketten.

“De winkel kan op basis van de statusupdates uit het programma haar klanten exact informeren wanneer hij of zij de bestelling kan ophalen in de winkel. Ook kan de afhaaltermijn verlengd worden, bijvoorbeeld in verband met vakantie. Daarnaast is het inzicht in de inhoud van het pakket zelf verbeterd, de medewerker weet namelijk exact welke producten het pakket bevat.“

Foto: David van der Mark (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond