Deel dit artikel
-

Black Friday vandaag begonnen

De eerste kortingsfeestjes bij webwinkels zijn al begonnen terwijl Black Friday nog een week verwijderd is. E-commerce-expert Toon Hendrikx ziet de koopjes steeds eerder in de schappen liggen.

“Het begint steeds eerder. Veel partijen willen een dag eerder beginnen, om te voorkomen dat de consument ergens anders heen gaat om te kopen”, aldus de oprichter en directeur van marktplaatspecialist 10XCREW uit Eindhoven.

“Van Nike en Adidas weet ik, dat ze nu al een week bezig zijn met de verkoop van exclusieve items.” Vandaag werd verder duidelijk dat lokale spelers als Amazon, bol.com en Coolbue hun Black Friday-acties al zijn begonnen. De échte koopjesvrijdag is pas over een week.

Fulfillmentspecialist Montapacking signaleerde eind oktober al dat de verzonden volumes met veertien procent stegen. “Echt heel veel”, aldus directeur en eigenaar Edwin van der Ham.

Voor webwinkels is de keuze voor het beginmoment van het koopjesfestival arbitrair. “De voorbereidingen naar Amazon en bol.com zijn deze zomer al gedaan. Amazon, bijvoorbeeld, wil im september al weten met welke deals je komt.”

Hendrikx, wiens 10XCREW bedrijven helpt om op marktplaatsen te verkopen, ziet dat partijen er alles aan doen om lege schappen te voorkomen. “Amazon en bol.com zijn in de zomer al begonnen om voorraadruimte leeg te maken. Laatstgenoemde heeft de voorraadplafonds voor minder courante artikelen verlaagd. Daar kun je dan artikelen met een hogere roulatie neerleggen.”

Joost Brugmans van inkoopplatform Orderschamp: “We zien veel groei ten opzichte van vorig jaar. Merken”, die de aanbieders zijn op zijn b2b-marktplaats, “vinden het met name lastig de volumes managen. Daar helpen we hen mee. Merken die bij ons zijn aangesloten produceren voor groot deel in Europa, dus qua sourcing zien wij niet veel problemen.” Voor producten uit China ligt dat anders.

Of er voorraadtekorten zullen ontstaan, is niet zeker. Er is al maanden sprake van krapte in bevoorradingslijnen. Niemand die Emerce in de afgelopen weken sprak, kan aangeven welke problemen exact worden verwacht en hoe groot die zijn. Hendrikx: “De vraag is wel of er voldoende op tijd komt. De supplychain wordt doorlopen in zes tot negen maanden. De tijd tussen haven en magazijn ligt ergens tussen de twee en vier à vijf weken. Dat kan voor een product net het verschil maken tussen wel of niet beschikbaar voor Sinterklaas.”

Een woordvoerster van PostNL zegt: “We hebben ons goed voorbereid om de verwachte drukte aan te kunnen. Een vast onderdeel van onze voorbereidingen bestaat uit het vroegtijdig overleggen met de webwinkels. We hebben met de grotere webwinkels planningen doorgenomen en afspraken gemaakt over aan te leveren volumes. Ook vragen we, zelf en via Thuiswinkel.org, alle webwinkels om actieperiodes te spreiden zodat we samen de pieken beter aankunnen.”

“Om klaar te zijn voor de drukste periode van het jaar zijn we al maanden geleden gestart met het werven van mensen. We moesten er wel harder aan trekken dit jaar maar met 1.900 pakketbezorgers in dienst bij PostNL en 600 ondernemers staan we startklaar om op piekdagen tot zo’n 6.500 ritten uit te rijden.”

Foto: powhusku (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond