Deel dit artikel
-

Bladelse webwinkelgigant TOM verkeert in financiële nood

Het gaat niet goed met de Bladelse webwinkelgigant TOM. Zo’n 70 ontslagen en een akkoord met de schuldeisers moeten het bedrijf van de ondergang redden, meldt het Eindhovens Dagblad.

Het bedrijf met 550 medewerkers heeft met schuldeisers afspraken gemaakt over sanering van de schulden. De onderneming krijgt voor de reorganisatie vier maanden de tijd. Intussen kan er wel besteld worden.

TOM wil het bedrijf in afgeslankte vorm voortzetten. Daarbij verliezen 70 medewerkers hun baan. In januari van dit jaar nam TOM al afscheid van ongeveer honderd uitzendkrachten.

Lange tijd leek TOM een succesverhaal. Oprichter Tom te Riele bouwde een fietsenwinkel uit tot een verzameling van 14 webwinkels met 600 medewerkers. Naast fietsen verkoopt TOM sportartikelen, tuinmeubels, autoaccessoires en speelgoed. In januari nog meldde het bedrijf de opening van zijn dertiende distributiecentrum.

De onstuimige groei tijdens de coronacrisis heeft het bedrijf echter bijna de kop gekost. De online vraag naar producten schommelde voortdurend en het bedrijf kampte met een ontregelde logistieke keten. Veertig procent van de best verkopende producten was daardoor niet op voorraad.

Ook de geëxplodeerde kosten voor containervervoer uit China en India hebben de financiële resultaten onder druk gezet,

TOM wil zich focussen op de hardlopers binnen het assortiment en neemt afscheid van zijn model om alle artikelen op voorraad te houden.

Deel dit bericht

9 Reacties

C. Hendriks

Weer een voorbeeld van wat megalomaan denken van een winkelier
tot gevolg kan hebben, met name voor de ontslagen medewerkers!

John Eeves

Denk eerder dat de oorzaak het assortiment is.
Als je een hoop euro artikelen met lage waarde verkoopt dan is dat gewoon niet rendabel te krijgen.
De marge is te laag ten opzichte van de kosten.
Een bedrijf als Wibra wil nu ook zijn hele assortiment van 0,50 en 1 euro artikelen online gaan verkopen, zij gaan dezelfde fout maken.

Ruben

In het voorjaar van 2020 werd het zevende distributiecentrum geopend en inmiddels staat de teller op dertien. In de coronacrisis hebben ze dus zeven distributiecentra geopend (die in eerste instantie vooral geld kosten door huur, opstart, inrichting, etc.) in tijdens waarin de vraag naar producten ‘voortdurend schommelde’, de logistieke keten ontregeld was en 40% van de hardlopers niet op voorraad was.

Zou er bij alle zeven beslismomenten voor een nieuw distributiecentrum zijn nagedacht om eens naar het, naar eigen zeggen 400.000 stuks tellende, assortiment te kijken of alles nog wel relevant is, en of het geen betere keuze is om slecht lopend assortiment te saneren in plaats van een nieuw distributiecentrum optuigen? Met 550 medewerkers er eerst 100 uitzendkrachten uitgooien en dan ‘afslanken’ met 70 ontslagen, om vervolgens op basis van nieuwe wetgeving over sanering van schulden met je schuldeisers om tafel kunnen om ze allemaal akkoord te laten gaan met (gedeeltelijke) sanering. De schuldeisers zullen weinig keus hebben, als ze wordt voorgelegd dat het kaartenhuis anders instort en ze niets krijgen.

Ik ben benieuwd of hiermee faillissement wordt ontlopen. Daarbij horend onderzoek naar mogelijk wanbestuur zou ik, op basis van de beschikbare informatie, ook erg graag willen ontlopen als ik bij TOM aan het roer had gestaan.

Als 40% van je hardlopers niet op voorraad is, wat ligt er dan wel in je distributiecentra?

Op basis van de informatie uit deze nieuwsberichten over hun situatie vraag ik me echt af wat voor beleid er is gevoerd.

Wouter

UPDATE:Ontslaggolf TOM blijkt stuk groter: in totaal 279 mensen verliezen baan bij Bladelse webshopgigant

https://www.ed.nl/kempen/ontslaggolf-tom-blijkt-stuk-groter-in-totaal-279-mensen-verliezen-baan-bij-bladelse-webshopgigant-br~af26d805/

Willem Vink - ColdVink

Gewoon een foute man aan het fietsstuur. Je hebt een fietsenwinkel en denkt dan ook maar even een bedrijf uit de grond te kunnen stampen met 600 man personeel en 13 distributiecentra??
Dit fietsenmakertje denkt wel heel groot van zichzelf. Nu valt hij van zijn fiets. Jammer hoor dat hij geen goede manager aan het stuur zette en zelf een beetje kleinere fiets nam. Misschien een narcistje?

Maikel

En niet te vergeten dat deze club al jarenlang de markt verziekt door bieding prijzen op te drijven in de Google advertenties en producten met verlies verkoopt om zo op een foute manier de concurrentie uit te schakelen. Op deze manier kan iedereen een succesvolle onderneming beginnen. 1. Je drijft de klik prijzen op zodat de kleine jongen het niet meer kan betalen en zijn winkel moet sluiten 2. Je verkoopt alles tegen inkoopprijzen, dus met verlies (oneerlijke concurrentie) 3. Altijd succes met deze formule 4. Totdat je bent uitgeschoven met je omzet en dus uiteindelijk tegen de lamp loopt.

John

In 2019 een crowdfunding van meer dan één miljoen. Eind 2020 een investeerder die 12,5 miljoen gepompt heeft….en nu cash problemen….tsja….

Friso - Innofication

Klinkt allemaal als een organisatie die groei stuipen had, zonder een goede strategie te hebben en deze ook te monitoren. Vermoedelijk zit er een investeerder achter met ook diepe zakken en weinig visie.

Guido

Een Dun & Bradstreet score van “Laag risico” hebben (financiering van 1,5mln) en dan geen reguliere bank kunnen vinden die je behoefte wil financieren waardoor je je als bedrijf tot dure crowdfunding / flitskredieten moet wenden. Dat zegt toch genoeg over wat voor organisatie dit is.

Vergeet ook niet dat ze een aantal jaar geleden tonnen aan boete hebben gekregen wegens mismanagement en misleiding van de consument:

https://www.emerce.nl/nieuws/forse-boetes-webwinkel-tom-blijven-gehandhaafd

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond