Deel dit artikel
-

Blijft Rabo grootste internetbankier?

Rabobank is met zijn 1,5 miljoen gebruikers nu nog de grootste internetbank van Nederland. Maar hoe lang nog? Grootbanken ING en ABN Amro zijn bezig met een inhaalrace. Het 'first mover advantage' van Rabo lijkt voor een groot deel weg te zijn.

Zoals gezegd is Rabobank met 1,5 miljoen actieve gebruikers nog steeds de grootste internetbank van Nederland. Rabobank was ook de allereerste in ons land die de dienst grootschalig aan zijn klanten kon aanbieden.

Andere banken zoals ABN Amro en ING-dochter Postbank waren veel later en hadden daardoor de nodige achterstand. Naar het zich nu laat aanzien, zijn ze die achterstand aan het inhalen.

De door ons gehanteerde definitie van internetbankieren is dat een rekeninghouder het internet moet gebruiken om zijn rekeningen te betalen of om geld over te maken. Het hebben van een eenvoudige internet-spaarrekening geldt niet als criterium.

Volgens Geert Pielage van ABN Amro telde ABN Amro per 31 januari 2004 1,37 miljoen klanten die gebruik maakten van internetbankieren. Van de particulieren is bijna een kwart van de ABN Amro-rekeninghouders actief bezig met internetbankieren. En van die groep is 85,9 procent ook daadwerkelijk actief.

Ongeveer een derde van de zakelijke ABN Amro-klanten maakt ook gebruik van internetbankieren. Van die groep geldt 87,6 procent als actieve gebruikers. Ook vertelt de ABN Amro-woordvoerder met gepaste trots dat er regelmatig producten worden verkocht via het internet. “Sinds de introductie van het internetbankieren zijn er meer dan 200.000 bankproducten verkocht via internet,” zegt Pielage.

Ook ING is bezig met een flinke inhaalslag. De Postbank, dat onlangs MijnPostbank als internet-concept introduceerde, heeft volgens woordvoeder Dailah Nihot op dit moment 1,1 miljoen via klanten die via internet bankieren. Met de 140.000 klanten van ING Bank erbij komt ING op een totaal van 1,24 miljoen rekeninghouders die via internet bankieren.

Bankverzekeraar Fortis heeft 600.000 internetklanten in Nederland en heeft daarmee een grote achterstand op de rest (ABN Amro, ING en Rabobank). “Raar is dat niet. De grote drie (ABN Amro, Rabobank en ING) maken voor 90 procent de dienst uit in Nederland,” zegt Hendrik-Jan Eijpe van Fortis.

Rabobank is volgens Nielsen/Netratings nog steeds de grootste internetbank van Europa. Daar maakt de bank dan ook dankbaar gebruik van in commercials. Wordt gekeken naar de definitie van grootste internetbank dan roept die toch wel vragen op.

Nielsen/Netratings kijkt alleen naar Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Als het aantal gebruikers in Nederland en België gemeten zou worden zou ING ook bijna de titel van grootste internetbank van Europa kunnen claimen. Worden de klanten van ING in België meegerekend dan zou ING namelijk uitkomen op 1,47 miljoen klanten (bijna 1,5 miljoen dus en daarmee ook bijna net zo veel als Rabobank).

Nielsen/Netratings kijkt naar de bankdomeinnamen en naar het aantal unieke bezoekers in die landen. In december was Rabobank inderdaad de grootste met 1,56 miljoen bezoekers, gevolgd door de Engelse internetbank Egg met 1,50 miljoen unieke bezoekers.

 

 

Nederland Europa
Rabobank 1,5 miljoen 1,56 miljoen
ABN Amro 1,37 miljoen nvt
ING Groep 1,34 miljoen 1,47 miljoen

Fortis

 

600 duizend nvt

 

*nvt = ABN Amro heeft even veel internetklanten in Europa als in Nederland en de gegevens van Fortis België waren niet direct beschikbaar.

 

Het gaat om het totaal aantal klanten, zowel zakelijk als particulier.

Deel dit bericht

9 Reacties

Ineke

Ik ben zeer tevreden met de wijze waarop je met de Rabobank kunt internet bankieren. Wat ik wel heel jammer vind van zo'n bank is dat ze niet doorontwikkelen in functies zoals "het zoeken op tegenboekrekening" e.d. Op die wijze kun je in één overzicht bijvoorbeeld zien wat je hebt overgemaakt naar een bepaalde rekening etc. Ik denk dat de Rabobank zeker in dit soort ontwikkelingen moet blijven investeren omdat ze anders inderdaad worden ingehaald…

E Post

…en wordt 'first mover advantage' weer gewoon de wet van de remmende voorsprong.

rudy

@ineke: volgens mij kun je bij Rabobank allerhande overzichten downloaden, waardoor je eigenlijk lokaal er alles mee kunt doen wat je wilt: zoeken, filteren, etc. Natuurlijk is het een stap te veel, maar het kan dus wel. Ben het wel met je eens dat de mate waarin ze in het verleden actief bezig waren met het systeem merkbaar aan het verminderen is.  Zelf telebanking we met Rabo, ABN, ING en SNS en ik zie nog niet zoveel van die 'wet op de remmende voorsprong'. Rabo is zeker niet de rekening waar de bulk van de centen op binnen komt, maar het is wel de rekening waar alles van betaald wordt. En dat is onbewust gegaan: het is voor mij (en mijn collega's) schijnbaar gewoon het fijnste systeem om mee te werken. 1 x per maand worden andere rekeningen afgeroomd en word en boekingen gedaan naar de rabobank om van daar uit alles te betalen. De combinatie van adresboek, reader en periodieke boekingen werkt gewoon heel goed.  Van de andere drie vind ik ING (de nieuwste) een drama. Een nummer anders dan je bankrekening als gebruikersnaam. Geweldig: bij de ING ben ik een dubbel nummer … en met hun 'geweldige' klanten service (0800-voiceresponse) voel ik me daar als klant echt welkom. NOT. SNS vind ik goed, maar beperkt. En ABN zal super veilig zijn (zelfs voor een boeking in een adresboek moet je codes invoeren), maar werkt omslachtig.  Hoewel ik met geen van de sites problemen met andere browsers (Safari, Firefox) ondervindt, is Rabo volgens mij de enige die een onvriendelijke melding hiervan maakt (u gebruikt een vreemde browser, download internet exploder voor windows … zal wel lekker werken op mijn Mac…. ). Het is tegelijk ook de enige die de software zo voor elkaar heeft dat je niet veel verschil ziet qua browser. Waarom die onvriendelijke melding geplaatst wordt is me dus een raadsel.  

Iwan Kreijkes

Ik voorspel dat de Rabobank flink gaat zakken in zijn clienten-aantal, als het zo door blijft gaan met het afstoten van mensen "die het minder hebben" dan de gemiddelde Nederlander. Uit ervaring weet ik dat deze bank zonder duidelijke reden rekeningen bevriest en uitgaande rekeningen niet betaalt, terwijl er geld genoeg op de rekening staat. Een verklaring hoef je daarna van de bank niet te verwachten, de schuld zou altijd liggen bij de client, die dan "maar geen biefstukje" moest geen eten, terwijl een ieder na kan gaan, dat als je elke euro-cent 3 keer moet omdraaien, je absoluut geen biefstuk zult halen.  Op zo'n manier met je klanten omgaan kost klanten, dus met deze handelswijze is Rabobank binnenkort zijn kop-positie kwijt……..

JH Hofstetter

ja, rabo blijft de grootste, behalve zit ik met een probleem en dat is als ik ga bankieren word mij gevraagd wat ik met beveiligde en onbeveiligde items wil doen, (ja of nee) mij vraag is nu wat ik het beste kan doen ?

Rens

Ik neem aan dat Iwan zijn mening baseert op uitgebreid onderzoek hoe Rabobank met haar klanten omgaat, of is hier sprake van een "steekproef" met 1 persoon (nl hijzelf) en probeert hij hier zijn gram te halen?Ik denk dat de voorspelling hier van niet al te veel waarde is….

Marcel

Vermoedt dat Iwan te maken heeft gehad met een zgn overstand op zijn eigen rekening waardoor zijn betalingen niet verwerkt konden worden. Een bank is een dan wel bedrijf, uit op winst, maar wel eentje met zorgplicht en is geen filantropische instelling. Juist goed naar mijn mening, naast het slijten van hun scala aan producten aan de klant, dat wel in de smiezen wordt gehouden of klanten zichzelf daar niet mee in de problemen werken.Met het internetbankieren had Iwan direct kunnen zien wat zijn banksaldo was en het tijdig kunnen aanvullen zodat zijn betalingen wel verwerkt hadden kunnen worden.

Boudewijn

Ik gebruik nu al enige tijd de Rabobank online facliteiten en ben zeer tevreden. Ik heb na jaren klant te zijn geweest van de Postbank de overstap gemaakt naar de Rabobank ivm de slechte beschikbaarheid van de Postbanksite. Ik heb begrepen dat dit inmiddels beter moet zijn, maar tijdens mijn tijd lag de site er nog weleens uit. Ik zou trouwens graag zien dat de rabobank gebruik gaat maken van chatfacilteiten voor zijn klanten en meer gepersonaliseerde aanbod van info

Frank

@Ineke Rabo telbankieren had deze functie al, maar deze is op klantonvriendelijke wijze afgestoten…Ervaring met rabobank is een ding bijgebleven… Wat is dat traag…. Klagen had geen zin, totdat je zelf naar een filiaal gaat en dan constateren ze het zelf. Klant vriendelijk? Niet echt en Marcel is niet de enige die problemen heeft met Rabo. Ik ben overgestapt nadat ik was verhuist naar een andere plaats. Netjes gemeld en post komt binnen… Alleen een bankpas moest ik 80 km verderop halen, ik had nl geen product verhuizing aangevraagd maar een verhuizig. Stom had ik als klant moeten weten….En de grootste?? Is ING Groep als geheel geteld of alleen de delen…. Dan moeten de klanten van rabo per filiaal worden geteld en dan is het weer bedroevend weinig….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond