Deel dit artikel
-

Blogzoekmachine Ask.com

Gisteren lanceerde zoekmachine Ask.com een blogzoekmachine in zeven grotere landen én Nederland. De introductie volgt op de herlancering van zoekmachine Askjeeves in Nederland onder de naam Ask in februari. De blogzoekmachine zal advertentievrij blijven. “We willen geen geld verdienen aan de blogosphere, ” aldus Danica Brinton van Ask Jeeves.

In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk werkt Ask.com wel met een advertentiemodel voor haar ‘reguliere’ zoekmachine. in Nederland zullen voorlopig geen advertenties bij zoekresultaten worden getoond, aldus Brinton.

Met de blogzoekmachine, die de naam Blog & Feed Search heeft, gaat Ask.com vooral de concurrentie aan met Technorati, zegt Brinton, die senior director bij het bedrijf is. Andere concurrenten zijn onder meer Feedster en Google Blog Search. De zoekdienst is ook beschikbaar via Bloglines, de RSS reader waar Ask eigenaar van is.

Ask.com beweert dat de blogzoekmachine betere resultaten levert en meer bruikbare tools biedt dan elke andere machine op de markt. Blog & Feed Search maakt gebruik van de data van de gebruikers van Bloglines om de zoekindex op te zetten. Daarnaast gebruikt de blogzoekmachine ook de algoritmische zoektechnologie van Ask.com. Brinton: “Onze zoektechnologie is anders omdat we niet alleen van links gebruik maken, maar ook kijken naar zaken als ‘community popularity’ en kwaliteit.”

Blog & Feed Search werd gisteren niet alleen in Nederland, maar ook in de Verenigde Staten, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië Spanje, Japan en Duitsland gelanceerd. In tegenstelling tot zoekmachine Ask, die in Nederland nog een bèta status heeft, heeft de blogzoekmachine in Nederland direct een ‘officiële’ status. Waarom heeft Ask.com de blogzoekmachine in de relatief kleine Nederlandse markt geïntroduceerd? Brinton: “De Nederlandse markt is relatief volwassen en ontwikkeld.”

Die volwassenheid speelde ook een rol toen Ask.com vorig jaar onderzocht welke Europese markten ze als eerste op wilde gaan met haar reguliere zoekmachine. “We zagen dat Nederland een relatief actieve internetpopulatie heeft. Daarnaast is Nederland één van de vijf Europese landen, los van het Verenigd Koninkrijk, waar de meeste zoekopdrachten worden uitgevoerd. Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië staan ook in die top 5,” aldus het bedrijf. Deze top-vijf zorgt samen voor vijfenzeventig procent van de totale hoeveelheid zoekopdrachten in Europa en een vergelijkbare proportie aan inkomsten van zoekmachine advertenties.”

Bij de Britse en Amerikaanse versie van de zoekmachine staan advertenties; in Nederland voorlopig nog niet, aldus Brinton. Ask werkt voor advertenties bij de zoekresultaten op dit moment samen met Google AdWords. De blogzoekmachine blijft voorlopig advertentievrij vertelt Brinton. “We willen geen geld verdienen aan de blogosphere. Dat past niet bij het open karakter van die omgeving.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond