Deel dit artikel
-

Blokker Holding richt zich volledig op Blokker, andere formules verkocht

Blokker Holding wil zich volledig gaan richten op het merk Blokker, de winkel waarmee het allemaal begon in 1896. De overige winkelbedrijven van het concern (Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker) worden verkocht. Daarmee komen circa 1.900 arbeidsplaatsen te vervallen. De e-commercepoot Nextail blijft bestaan.

Op dit moment richt Blokker Holding zich met zeven winkelformules op drie markten: huishoud, speelgoed en wonen. Voor de gewenste snelheid, wendbaarheid en commerciële slagkracht is meer slagkracht nodig, zegt het bedrijf. Zo wordt de leidende positie in het segment ‘huishoud’ behouden en verder versterkt.

Nextail – de online organisatie van Blokker Holding – blijft een belangrijke online en e-commerce aanjager voor Blokker in Nederland en België en – naar verwachting- voor de te verkopen winkelbedrijven en mogelijke externe partijen.

De formule De Nieuwste Blokker wordt verder uitgerold zodat in 2018 een landelijk dekkend netwerk ontstaat met ruim 400 vernieuwde winkels op de beste locaties en ‘volledig verbonden met Blokker.nl’.

Blokker sluit tot april 2018 circa 100 winkels. Dit zijn winkels die structureel verlieslatend zijn en veelal op voor Blokker onrendabele locaties staan. Assortiment, prijsstelling en beschikbaarheid van producten worden verbeterd.

De bevoorrading van de Blokkerwinkels vindt vanuit één distributiecentrum in Geldermalsen plaats. Activiteiten in het DC van Mijdrecht worden gefaseerd afgebouwd. Het E-DC in Gouda blijft actief om de sterk groeiende online bestellingen te verzorgen.

Blokker België verbetert eveneens zijn winkelnetwerk en commerciële prestaties.

Marskramer gaat door als franchiseformule. De resterende circa 100 eigen winkels worden gesloten.

Een deel van de medewerkers van het holding hoofdkantoor wordt herplaatst binnen de winkelformules. De resterende functies worden afgebouwd en verdwijnen op termijn.

Het ging al enige tijd niet goed met Blokker. Ruim 52 miljoen euro verlies noteerde het bedrijf in 2015.

De details over de te sluiten winkellocaties en de personele gevolgen worden de komende maanden nader uitgewerkt. Blokker Holding heeft een sociaal plan met de vakorganisaties afgesproken.

De aangekondigde maatregelen zullen in de komende jaren druk zetten op de resultaten onder aan de streep. Daarbij wordt de komende jaren nog rekening gehouden met een netto verlies. Het jaarresultaat en de jaarrekening over 2016 worden in juni gepubliceerd.

Deel dit bericht

5 Reacties

Jan

Het gaat beginnen, de volgende keten die failliet gaat. Wanbeleid de afgelopen paar jaar, te laat starten met online (Bart Smit, Intertoys). Positionering van de nieuwe Blokker mistlukt. Slag compleet gemist en dit is het resultaat. Helaas.

Freddy

Blokker haar nieuwe winkel formule is de laatste strohalm, maar dit weerhoudt zich niet. Blokker gaat uiteindelijk failliet omdat het te laat is gaan innoveren. Alle “vakkundige online specialisten van Nextail” hebben overigens al eieren voor hun geld gekozen en zijn bij andere bedrijven gaan werken. Vraag uzelf af: Waarom koopt u eigenlijk iets bij Blokker? Bol.com & Coolblue hebben een veel groter aanbod en zijn meer klantvriendelijk.

Rob

Laten we het een v&d-tje noemen.

Gerrit

@Freddy – klopt, Nextail is geheel naar binnen gekeerd en totaal niet geïnteresseerd in innovatie in retail. Jammer als je je niet kunt aanpassen. Dan rest een V&D-tje doen…

Martijn

Vrij zwaar dan de Nextail organisatie als je alleen nog Blokker hebt… Lijkt me daarnaast als overkoper van Xenos etc. dat je juist ook een verfrissing wilt online.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond