Boeing en Airbus haasten zich voor internettoegang in de lucht

Boeing heeft een overeenkomst gesloten met Lufthansa om tijdens vluchten internet en e-mail aan te bieden. Het is in korte tijd de vierde partner die Boeing weet te interesseren voor zijn dienst Conexxion. Grote concurrent Airbus is inmiddels ook begonnen met het aanbieden van e-mail tijdens vluchten en heeft daarvoor een belang van dertig procent genomen in het bedrijf Tenzing .
In april vertelde Boeing dat het een grote markt ziet voor internettoegang tijdens vluchten. Het bedrijf sprak toen van een markt van 45 miljard dollar over tien jaar. Met name zakelijke reizigers zouden behoefte hebben aan internet en e-mail, maar in een later stadium zou er ook grote vraag zijn naar entertainment (games), aldus Boeing, dat via het bedrijfsonderdeel Conexxion een aandeel van tien procent van de markt van 45 miljard dollar verwacht te behalen.
Inmiddels heeft Boeing overeenkomsten gesloten met de vliegtuigmaatschappijen American Airlines, Delta, United Airlines en afgelopen weekeinde ook met het Duitse Lufthansa. In eerste instantie gaat het om een test in een Lufthansa toestel. Na drie maanden wordt bekeken of de dienst wordt aangeboden op meerdere toestellen. Het duurt echter nog wel enige tijd voor de Conexxion-dienst van Boeing operationeel wordt, de verwachting is volgend jaar.
Een ander bedrijf dat toegang tot internet tijdens vluchten aanbiedt, is het Amerikaanse Tenzing Communications. Het bedrijf heeft overeenkomsten met Singapore Airlines, Virgin Atlantic en Cathay Pacific Airways, die naar verwachting allen later dit jaar zullen beginnen met het aanbieden van internet tijdens vluchten. Vorige week nam de Europese vliegtuigbouwer Airbus, de grote concurrent van Boeing, een belang van 30 procent in Tenzing, dat daarbij gewaardeerd werd op 148 miljoen dollar. Tenzing zal nu internettoegang verzorgen voor vliegtuigen die gebouwd zijn door Airbus.
Airbus en Tenzing gaan meteen van start, maar voorlopig wel met een geringere bandbreedte dan Boeing/Conexxion wil aanbieden. Passagiers in toestellen van Airbus krijgen de beschikking over e-mail, de kosten daarvoor bedragen 4,95 dollar per vlucht, plus ongeveer 50 dollarcent per verstuurde of gelezen pagina. In aanvulling daarop bieden Airbus en Tenzing ook toegang tot een beperkt aantal websites. Welke dit zijn hangt nog af van de verzoeken van reizigers en ook de wensen van de luchtvaartmaatschappij.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
wouter rutten
Als eerste commerciële vliegtuig is de Lufthansa Boeing 747 'Sachsen-Anhalt' voorzien van een breedband internetverbinding. Zodra aan het eind van dit jaar satellietontvangst boven de hele Atlantische Oceaan kan worden gegarandeerd zullen alle passagiers aan boord van dit toestel in staat zijn om met de nieuwe Internetdienst kennis te maken. Gedurende een testperiode willen Connexion by Boeing en Lufthansa meer te weten komen over de wensen en het gebruik van de dienst door passagiers. Lufthansa voorziet installatie van het systeem in alle toestellen voor de lange afstand in het begin van 2003. De kern van het systeem wordt gevormd door een speciaal ontwikkelde zender die geplaatst is achter de 'bult' van de 747. De grote technische uitdaging ligt in de nauwkeurige uitlijning met de satelliet. Gedurende de hele vlucht, in elke positie en met een maximumsnelheid van 900 kilometer per uur moet de verbinding met de satelliet, 36.000 kilometer boven de evenaar, gegarandeerd kunnen worden. Het netwerk aan boord van het toestel met 380 stoelen is vergelijkbaar met dat van een middelgroot kantoorgebouw. Gelijktijdig met klassieke bekabeling is met de aanleg van een wireless LAN voorzien in de ontwikkeling van draadloos internetgebruik.