Deel dit artikel
-

Bol.com niet bang voor slechte beursklimaten

Boek- en cdwinkel Bol.com wil haar beursgang vóór juni rond hebben. Het dochterbedrijf van Bertelsmann zal dan 20 to 25 procent van het bedrijf naar de beurs van Frankfurt brengen. CEO Heinz Wermelinger wil nog niet zeggen hoeveel Bol.com daarbij op zal halen, maar angst voor een mini-krach zoals afgelopen vrijdag heeft hij niet.

Dat het bedrijf een gezonde koers tegemoet gaat, ligt volgens Wermelinger aan het feit dat Bol.com voortkomt uit Bertelsmann, "een bedrijf dat al jaren een goede reputatie heeft. We zijn geen beginnende dotcom die zo snel mogelijk naar de beurs getild dient te worden."
Met het vrijkomende geld ? in de pers zijn al bedragen verschenen tussen de één en vier miljard euro ? zal het bedrijf in ieder geval geografisch uitbreiden. Wermelinger neemt overigens afstand van de genoemde bedragen. "Daar is nu nog geen zinnig woord over te zeggen." Wel staat vast dat de beursgang één van de grootsten van Europa zal worden. Zoals het een goede dotcom betaamt, maakt de winkel nog geen winst. Wermelinger verwacht over vijf jaar voor het eerst een positief saldo te kunnen laten zien.

Naast de dertien landen waar Bol nu al draait, wil Wermelinger uitbreiden naar ondermeer het verre oosten. Er draaien al Engelstalige sites in Singapore, Hongkong en Maleisië, daar komen in ieder geval een Japanse en een Chinese site bij. De VS en Canada worden gecoverd door Bertelsmann-dochter Barnes & Noble . Over de positie in de verschillende landen kan Bol.com ook juichen; In Nederland is de site verreweg de best bezochte e-commercesite, in andere landen behoort het bedrijf tot de top twee. Na de overname van Bokus.com, de site van uitgever KF Media, staat Bol ook in Scandinavie aan de top.

Naast de expansie zoekt Wermelinger verdieping in het aantal producten dat de sites leveren. "ons streven is om de winkel voor media en entertainment te wrden. Daarbij horen ook spelletjes op cd-rom en dvd's. In de toekomst betekent dat ook de verkoop van downloads, maar daar beginnen we pas aan als er voldoende beveiliging voor de artiesten is."

Wermelinger wordt een beetje moe van de continue vergelijking met Amazon.com. "Zij hebben een compleet andere strategie. Wij zullen nooit hondenvoer en dergelijke gaan verkopen, zoals zij. Daarnaast werken wij heel lokaal; iedere site verschijnt in z'n eigen taal, met lokale producten. Dat zie ik Amazon nog niet doen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond