Deel dit artikel
-

Bol marktleider in Nederland

Bertelsmann Online, beter bekend als de internetwinkel Bol , is 1 jaar na de oprichting marktleider in Nederland geworden op het gebied van de online verkoop van boeken en muziek. Dit volgens opgaaf van Bol zelf. In Europa is concurrent Amazon de marktleider en moet Bol genoegen nemen met een tweede plaats.

Volgens Daniel Ropers, de Nederlandse baas, heeft Bol in Nederland vijftig procent van de online verkoop van zowel boeken als muziek in handen. De online verkoop beslaat nu ongeveer twee procent van de totale verkoop, daarvan heeft Bol dus één procent in handen. De gezamenlijke boeken- en muziekverkoop bedraagt op jaarbasis 2,5 miljard gulden. De omzet van Bol zou dan uitkomen op 25 miljoen gulden. Bol zegt zelf tussen de 10 en 50 miljoen gulden omzet te halen. Zestig procent daarvan betreft de verkoop van boeken, veertig procent komt van cd's.

Voor heel 2000 verwacht Bol een omzet die hoger is dan fl 112 miljoen; meer dan het dubbele van de omzet van het afgelopen halfjaar: fl 56 miljoen. De traditionele omzetstijging in december moet hiertoe bijdragen. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is de omzet in het derde kwartaal vijf keer zo groot geworden.

Bol zegt dat de internationale website bol.com de afgelopen maand 12 miljoen bezoekers kreeg. In Nederland kwam elke maand uit op een bezoekersaantal boven de miljoen.

Bol heeft inmiddels vestigingen in 14 landen en gaat een nieuwe bestuursvoorzitter krijgen. De huidige voorzitter, Heinz Wermelinger, maakte na de publicatie van de halfjaarcijfers bekend Bol te verlaten omdat hij 'toe is aan een nieuwe uitdaging'. Wie Wermelinger, die voorzitter was sinds januari 1999, gaat opvolgen is niet bekend gemaakt.

De tweede plaats in Europa betekent voor Bol overigens nog steeds een enorme achterstand op Amazon. Amazon meldt over het tweede kwartaal van 2000 een omzet van 73 miljoen dollar voor het Engelse filiaal Amazon.co.uk en het Duitse filiaal Amazon.de.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jan-Willem Janssen

Ik denk dat het voor Bol.com moeilijk zal worden om marktleider te blijven.Het is volgens mij onvoldoende om aan de 'voorkant' een uitstekende webwinkel te bieden aan consumenten, als de achterkant nog rammelt aan alle kanten. Ik heb zelf weken moeten wachten op een e-mail van de supportafdeling en wacht nu ook weer weken op het retourneren van een DVD die ik defect had ontvangen. En échte informatie en communicatie met de klant, vergeet het maar. Kortom, de 'reverse logistics' van Bol zijn diep onder de maat. Wat dat betreft kan Bol nog veel leren van een ervaren retailer als Bruna die dat online veel beter doet. Ook Hot-orange heeft dit spel al een stuk beter in de vingers. Ik hoop voor Bol dat er maar weinig misgaat met de standaardproducten die zij levert, want anders is het snel gedaan met haar marktleiderschap. En terecht ook.. Jan-Willem Janssen 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond