Deel dit artikel
-

Bol.com sluit vervoerder Budbee aan

Webwinkels die ook op bol.com verkopen, kunnen vanaf volgend jaar ook Budbee gebruiken als vervoerder vanaf hun magazijnen.

In januari integreert bol.com namelijk de nieuwe Zweedse marktpartij in zijn systemen.

Bol.com zelf werkt met PostNL als logistiek partner, maar het bedrijf heeft ook een logistieke marktplaatsfunctie voor verkooppartners. Die externe verkopers kunnen logistieke contracten met andere, soms meerdere, partijen hebben. Met deze nieuwe koppeling faciliteert de marktplaatsbaas verzenden via Budbee.

Sinds eind oktober is de koppeling met DHL operationeel, sinds september jongstleden met Red je Pakketje.

De logistieke uitbreiding is onderdeel van de ambitie van bol.com om tegen 2025 75.000 externe verkopers op zijn platform te faciliteren. Dat zijn er nu 48.000. Deze partijen leggen tegen betaling hun producten in de schappen bij bol.com en besteden regelmatig ook de fulfillment en logistiek uit, evenals reclamefuncties.

bol.com verwacht dat het per 2025 voor vrijwel alle aangesloten verkopers de logistiek zal gaan verzorgen. Vandaar dat er meer logistieke partijen worden aangesloten. Nog maar tien procent van de zogeheten Plaza-partners zal over vier jaar orders via bol.com ontvangen en verder zelf de logistieke afhandeling doen.

Jörgen Höppener van Budbee Nederland zei eerder tegen Emerce over ontwikkelingen in de markt: “Verkopers willen meerdere bezorgopties kunnen bieden. Ik verwacht daarom dat bijvoorbeeld pakketkluizen hierin een rol gaan spelen.” Höppeners bedrijf heeft er daarvan nu zo’n vijfhonderd in Nederland staan, onder meer bij H&M’s. Daarnaast bezorgt het landelijk dekkend met eigen en ingehuurd vervoer. “Op grond van onze ervaringen in Scandinavië weten we dat pakketkluizen niet kannibaliseren op thuisbezorgen.”

De connectie met bol.com gaat enkel om pakketverzorging tot aan de deur. Pakketkluizen vallen buiten de scope.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond