Boxman failliet na uitblijven nieuwe financiering

De sites van Boxman zijn definitief op zwart gegaan. Investeerders hebben het af laten weten in de zoektocht naar kapitaal om de cd-etailer nog een jaar verder te helpen. Volgend jaar verwachtte het bedrijf winst te maken. Afgelopen week geloofde Jurgen Post, Boxman Nederland, nog in een goede afloop.
Post bevestigt het sluiten van het bedrijf tegenover Webwereld. Het nog altijd slechte investeerdersklimaat lijkt Boxman de das te hebben omgedaan. Hoewel de verkoop en omzet een stijgende lijn liet zien, hebben investeerders blijkbaar toch hun geduld verloren. Bij elkaar stopten zo'n zeshonderd investeringsmaatschappijen, individuen en popgroepen geld in het bedrijf.
In eerste instantie had het bedrijf tot vrijdag om de onderhandelingen rond te krijgen. Vandaag bleek echter al dat verder praten vruchtloos zou blijven. De site wilde in eerste instantie nog eens vijftig miljoen euro lospeuteren, om tot in 2002 voldoende financiering te hebben. Op dat punt moest er al winst gedraaid worden.
Een beursgang werd eerder dit jaar afgeblazen vanwege alweer dat slechte klimaat.
Boxman was in Nederland één van de grotere muziek-etailers. Het moest Bol.com voor laten gaan, maar van de 800.000 kopers zaten er 40.000 in Nederland. Naast Nederland was Boxman actief in zeven Europese landen.
Na Boo.com is het de tweede grote Europese consumentensite die er gedwongen mee op moet houden. Dit jaar werd de Amerikaanse collega CD Now nog van de ondergang gered door een verkoop aan Bertelsmann.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
9 Reacties
AK
Af en toe zit ik 's avonds laat met laptop op schoot en lees de reakties op artikelen in de Emerce online. Zo ook nu over Boxman. Voor alle duidelijkheid ik ben vanaf nummer 1 lid abonnee op het blad en volg vanaf die tijd dagelijks alles wat er op de site verschijnt (zelfs nu via de sms service). Daarnaast ben ik zelf CEO (pfewh) van een e-commerce project in het (schijnbaar) meest moeilijke segment B-C. Langzamerhand denk ik dat er misschien eens wat meer duidelijkheid en realiteits zin moet komen, omtrent B to C. Waarom ? Mijn vader had een goed standpunt, een aantal jaren geleden. Je spaart toch eerst en gaat dan voor je zelf een zaak beginnen, met je eigen geld ! Vervolgens bouw je de zaak uit en maak je er iets moois van. Nu vandaag de dag… grijp je seed kapitaal, dan je 1-ste, 2-de, 3-de ronde en vervolgens de beurs ??? Hoewel dat laatste ook niet meer hip of realisitisch is. Wat blijkt nu zo langzamerhand… dat gaat dus niet. Waarom ? Het internet is een marktplaats die uiteindelijk niet zo heel veel verschilt van de ouderwetse markt. En nu komen we dus tot het werkelijke probleem… enerzijds de pers, anderzijds de mensen die nu het meest klagen; DE INVESTORS. Of het nu de VC's, Informals of whatsoevers zijn, de schuld ligt voor een deel bij deze partijen want of je bent nummer 1 of niets. Nummer 1 of niets en dat is dus onzin??? Hoeveel winkels zijn er in de straat ??? Op internet gaat straks hetzelfde ook gelden… er zal nooit 1 cd-winkel zijn want er blijven specialiteiten/niches, etc. Zal er over 10 jaar alleen nog maar een amazon of bol zijn ??? Welnee, misschien zijn ze alletwee weg en hebben we hier in Nederland plaat.nl, dvd.nl, disc.nl, enz. Ik heb dus zelf ook de fout gemaakt om mee te gaan in de wens van mijn investeerders…. snel groeien, snel, snel. Inderdaad met het doel om nummer 1 te worden ???? Kan iemand mij vertellen wat er mis is met nummer 2. Als er goede winsten gemaakt worden ??? Mischien zou ik wel genoegen moeten nemen met de plaats nummer 5, maar wie gelooft nog dat daar geld mee verdient kan worden???Ik ben er heilig van overtuigd !!!Vroeger was er nog een standpunt. Echt voor wie het niet geloven wil vraag het je vader of opa… Begin een eigen zaak en na 3 jaar maak je winst… dat waren de regels… nu moet je minstens een miljoen investeren en vervolgens hetzelfde jaar winst maken….Sorry jongens dat gaat niet lukken en voor boxman…helaas pindakaas. Ps. hou eens op met die Fransisco Jole… Die gecultiveerde internet expert…. zoveel slap gelul (het lijkt wel of hij de enige is met visie waarvan je je afvraagt of het wel visie is; vraag anders door over bitmagic) er zijn teveel mensen met een goed verhaal. Dus laat hem nu even buiten beeld voorlopig.Dat was het weer jongens en meisjes, Andy.
Frank van Oirschot
Jammer maar begrijpelijk, en toch weer niet. Echt iets nieuws met bijzondere toegevoegde waarde brachten ze namelijk niet.Wie slim is koopt de boedel en gaat nu aan de slag met het toevoegen van unieke toegevoegde waarde en benut de goede basis om er alsnog iets heel bijzonders en goeds van te maken, zonder de hoge opstartkosten en met een 'lean en mean' organisatie. Zoals Paccar dat met DAF heeft gedaan bijvoorbeeld….
Baris Efe
De shake-out van de verliesmakende internet bedrijven is in volle gang. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het van Boxman helemaal niet had verwacht. Who's next?
Ronald Mol
Triest dat deze Zweden zo abrupt moeten stoppen. Een van de weinige sites waar ik regelmatig cd'tjes kocht. In Zweden, Nederland en Duitsland heb ik zeer goede ervaringen met de afhandeling door Boxman. Van alle B2C sites op de markt had ik Boxman de grootste kans van slagen gegeven. Is de markt nog niet klaar voor B2C, of is dit te negatief?
Rob Szrama
Jammer dat een van Nederlands beste online winkels niet meer bestaat.Iemand een ander goed idee buiten BOL.com???
Eric Esselink
"Ik moet eerlijk bekennen dat ik het van Boxman helemaal niet had verwacht. Who's next?" Iedereen die:- Geen duidelijke marktleider is- (veel) Meer geld opmaakt dan er binnen komt en- Zich niet onderscheidt van de concurrentie door een duidelijke toegevoegde waarde te hebben voor zijn klanten en- Slecht management heeft die niet in staat is de vorige drie punten aan te pakken En dat zijn heel veel dotkomkommers…FuckedCompany.com heeft het niet voor niets zo druk!
Micha Schopman
Ideeen genoeg.
Maurice Beerthuyzen
Ooit bestelde ik eens een aantal oude -inmiddels redelijk zeldzame- cd's bij boxman. De cd's waren via Bol niet te krijgen, dus ging ik maar eens bij deze winkel kijken. En ja hoor, bij Boxman stonden ze nog op de lijst! Dus ik meteen bestellen. Daarna, wachten, 1 week… 2 weken… 3weken! Toch maar even bellen, hallo daar, Boxman, waar blijven mijn Cd's?Ze waren zo moeilijk te bestellen en het duurde wat langer blablabla. Maar waarom geen reactie via e-mail? ik had immers mijn e-mailadres ook verstrekt! Na 5 weken had ik mijn eerste cd's binnen. Een drietal anderen heb ik nooit ontvangen. Het is nu een half jaar later, ik heb in die tussentijd nog talloze malen gebeld. Toch is men er niet in geslaagd de cd's voor me op te sporen. Voor klantcommunicatie krijgt boxman van mij dan ook een dikke 0! Wat nou E-commerce? Wat nou 1 to 1 marketing? En dan lees ik hier al die verbaasde reacties op het failliet gaan van Boxman. Hoe kan dat toch? Tja, heel makkelijk, als je al je klanten behandeld zoals men mij behandelde dan is er inderdaad geen plaats op de markt voor deze miskleun!
Baris Efe
Ik heb 2 weken geleden ook een paar cd's besteld bij Boxman. 2 dagen later had ik ze binnen hoor.Toch vreemd. Een paar dagen gelden was de reactie van J. Post: "Er komt natuurlijk een moment dat het geld op is, zolang we nog geen winst maken. Maar van een noodsituatie aan het eind van het jaar is mij niets bekend." En een week na deze uitspraken wordt het faillissement bekendgemaakt. Slecht (ingelicht) management (het is immers een internationaal bedrijf met sites in andere landen) of rooskleuriger voordoen dan het is.