Deel dit artikel
-

Brede coalitie mediabedrijven vraagt aandacht voor ‘media valley’

Meer publiek-private samenwerking in de mediasector, een gelijk speelveld voor toetreders uit het buitenland en een blijvend laag BTW-tarief voor de creatieve industrie. Dat zijn enkele van de tien punten uit een brief aan Den Haag van een brede coalitie van facilitaire bedrijven, producenten, commerciële en publieke omroeporganisaties, gesteund door de lokale overheid. Morgen debatteert de Tweede Kamer met staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) over de nieuwe Mediawet.

De open brief (pdf) is gericht aan het kabinet, staatssecretaris Dekker (Media, Onderwijs) en de mediawoordvoerders van de landelijke partijen en ondertekend door RTL, SBS, NPO, NOS, Talpa, Endemol en Blue Circle, verschillende facilitaire bedrijven, publieke omroepen en bestuurders van de lokale overheid.

De partijen zien in de ‘media valley’ – de regio tussen Amsterdam, Hilversum en Utrecht – een economisch knooppunt voor de media-industrie van nationaal belang, vergelijkbaar met Eindhoven voor de design en technologie en Rotterdam voor transport.

Amsterdam verschaft als creatieve hoofdstad van Nederland werk aan duizenden mensen in oude en nieuwe mediabedrijven. In Hilversum werken zesduizend mensen bij de publieke en commerciële omroepen, producenten en facilitaire mediabedrijven, en nog eens duizenden bij toeleveranciers. Utrecht is een van de belangrijkste centra voor gaming en cross-overs tussen media en zorg.

De ondertekenaars noemen de regio van vitaal belang voor de Nederlandse economie. Ze constateren dat de ontwikkeling van de ‘media valley’ steeds meer onder druk staat van snelle veranderingen in de media, zoals het toetreden van nieuwe spelers en ongelijkheid in wet- en regelgeving tussen binnen- en buitenlandse mediabedrijven.

In de brief stellen de partijen tien punten aan de orde die de media valley kunnen versterken. Ze willen gesprek over de tien genoemde punten en blijvende aandacht voor de belangen van de sector en de regio.

D66 Kamerlid Kees Verhoeven zal morgen pleiten voor beperking van reclame bij de publieke omroep. Verhoeven stelt voor de wettelijke ruimte op televisie en radio te beperken tot 8 procent van de zendtijd. Op internet mag de reclame niet langer zijn dan 30 seconden. De STER wil dit wil uitbreiden naar 60 seconden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond