Deel dit artikel
-

Browseroorlog begint opnieuw, op mobiel

Opera Mobile is niet meer de meest gebruikte browser om te surfen over het mobiele web. Dat is nu de standaard in Android meegeleverde browser. Die krijgt op zijn beurt binnenkort hevige concurrentie uit onverdachte hoek.

Kort na de jaarwisseling verloor de crossplatform browser van het Noorse Opera zijn leidende positie op smartphones. Lang was Opera Mobile marktleider, maar het product valt in een goede maand tijd van nummer een naar nummer drie. Androids en Apples browser springen als hazen over Opera heen.

Waar de Android browser en Safari standaard staan prominent zijn voorgeïnstalleerd op een breed scala telefoons ontbeert Opera zo’n positie. Bovendien is Opera Mobile strikt genomen niet echt een browser, maar een grafische HTML-client voor gedecomprimeerd webverkeer.

Hoewel Android en iOS samen bijna de helft van de markt in handen hebben, melden zeker twee nieuwe concurrenten zich binnen afzienbare tijd aan de top. Althans, als het aan Microsoft ligt zet het met zijn Windows Phone de opmars in op het mobiele front. Tijdens het Mobile World Congress profileerde het zich duidelijk als ‘het derde ecosysteem’.

Nokia bewerkt nu, voor zichzelf en daarmee voor Microsoft, intensief de fysieke retail. Dat is immers, waar de meeste aankoopbeslissingen worden genomen. Nokia had daar een stevige positie, verloor die grotendeels en vecht nu terug.

Op het gebied van de browsers zal ook Google zich melden, me een tweede browser. Vorige maand bracht het namelijk Chrome for Mobile uit, een mini-versie van de desktopuitvoering van Google Chrome (demovideo). Momenteel wordt deze browser niet als standaard onderdeel van Android geleverd, maar qua functionaliteit en snelheid is dat niet uit te sluiten voor de toekomst.

Foto: Lifesupercharger (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond