Budbee naar Nederland met last-mile partners, straks eigen wagenpark

Met groeigeld van onder meer H&M en Kinnevik begeeft start-up Budbee zich voor het eerst buiten Scandinavië. Sinds enkele weken is het bedrijf actief in Nederland. Een vraaggesprek met lokale baas Jørgen Höppener.
Wat is Budbee?
“Budbee is een Zweedse tech start-up met de grote ambitie om de wereld van de e-commerce te veranderen – en dus ook het dagelijks leven van mensen. We leveren een last-mile dienst die voorspelbaar is, effectief communiceert met de consument en aangepast kan worden aan het schema van een druk leven. Vandaag de dag zijn onze diensten beschikbaar voor ongeveer 25 miljoen mensen in Zweden, Denemarken, Finland – en nu ook in Nederland.”
Wat doet Budbee?
“Wij bezorgen alleen ‘s avonds, wanneer iemand ook echt thuis is. Hierbij bieden we de consument een bezorgervaring op zijn voorwaarden, zowel tijdstip als manier van bezorgen. Dat doen we met transparantie in het proces, een exact bezorgmoment, live maptracking van de bezorger en een klantenservice die overdag en ’s avonds direct bereikbaar is. We zien dat dit direct voelbare voordelen voor e-commercebedrijven oplevert, zoals hogere orderwaardes, hogere ratio’s herhaalaankopen en minder klantenserviceverzoeken.”
Hebben jullie een eigen wagenpark?
“In dit stadium werken we samen met ervaren last-mile partners waar we mee kunnen groeien en die snel kunnen schalen. Deze partijen geloven in onze propositie en zijn bereid daar capaciteit voor vrij te maken. Momenteel zijn we daarnaast ook bezig een eigen pool van bezorgers op te bouwen. In Scandinavië hebben we een groot wagenpark met voornamelijk Nissan NV200 en NV300. Daarnaast zijn we natuurlijk ook bezig met elektrische bestelwagens en cargo-fietsen. Momenteel zijn we in Nederland met meerdere partijen in gesprek om een eigen wagenpark op te bouwen met soortgelijke voertuigen.”
Hoeveel capaciteit hebben jullie?
“Onze operatie is opgebouwd om snel te kunnen schalen. Gegeven ons huidige volume hebben we nu 20-50 bezorgers in Nederland. Zodra we verder moeten opschalen, kunnen we dat. We hebben goed contact hierover met klanten, potentiële klanten en partners.”
Hoe krijg je webshops aangesloten?
“Dit kan op verschillende manieren en hangt af van de voorkeur van de webshop. Wij ondersteunen zowel integraties op maat als integraties via platformen als Paazl, Transsmart en Sendcloud. De integratie met Paazl is zo goed als afgerond, evenals die met Transsmart. Met de andere relevante partijen zijn we nog in gesprek.”
In welke regio’s zijn jullie actief?
“In Nederland is Budbee sinds 2 september operationeel in het hele land. De operatie is opgebouwd om zo veel mogelijk Nederlanders te kunnen bereiken. Uitgangspunt hierbij is dat zo veel mogelijk mensen de beste online winkelervaring bij onze klanten – webshops dus – genieten. Wel hebben we in dit stadium nog de Waddeneilanden moeten uitsluiten.”
Wat is het meest onderscheidene punt ten opzichte van de concurrentie?
“Een echt blije consument. Wat ons onderscheidt is een hele sterke focus op de eindgebruiker, lees: de mensen thuis.”
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond