Deel dit artikel
-

Buitelaar: ‘gratis content zorgelijk verschijnsel’

De bedrijfsmodellen in de content-industrie zijn amper houdbaar. De meeste kopij is of komt gratis beschikbaar, een zorgelijk verschijnsel volgens Michiel Buitelaar van Cyrte Investments.

“Kun je nog wel geld verdienen met kunst, software en kopij?”, vraagt Michiel Buitelaar zich hardop in een video-interview met Vpro’s Erwin Blom. “Alles is makkelijk te reproduceren”, en dat gebeurt ondanks inperkende regelgeving daartoe toch wel. Dat steeds meer content gratis beschikbaar wordt “is een groot probleem. Daarvoor zie ik ook geen oplossing.”

Buitelaar ziet kansen voor het gebundeld herverpakken en verkopen van kopij. “Dat zie je ook in andere markten.” Hij wijst op de gebundelde verkoop bij KPN van internet en telefonie. “Maar daarbij gaat economische waarde verloren. Telefonie wordt voor bijna niets toegevoegd aan internet. Met spraak is bijna niets meer te verdienen. Dat zie je ook in de softwarehandel, bijvoorbeeld bij Microsoft.” Bedrijven als Google en Zoho.com bieden gratis online kantoordiensten waarvoor Microsoft honderden euro’s per pakket vraagt.

“Ik denk dat een aantal van de huidige bedrijfsmodellen nauwelijks zijn vol te houden. Als er geen omkering in de keten komt, gaan ze de pijp uit.” Over de muziekindustrie: “Is er wel bestaansrecht voor de muziekindustrie als distributie- en marketingmechanisme?” Via digitale kanalen kunnen bands dit in eigen handen nemen, al dan niet in samenwerking met een sponsor.

Buitelaar, tot januari 2007 directeur Consumentenzaken bij KPN, is momenteel als adviseur in dienst bij Cyrte Investments, het investeringsvehikel van media-ondernemer John de Mol. Vanuit die functie is hij als adviseur betrokken bij productiebedrijf Endemol, sinds deze zomer weer in handen van John de Mol.

“Mensen gaan de komende tien jaar meer geld uitgeven aan gokken en spelletjes”. Dit is een van de sectoren die gaat profiteren van een fundamentele verandering in de mediabranche. “De generatie van nu doet veel met elektronische spelletjes. Dat begint nu main stream te worden, ook voor ouderen. Er wordt nog betrekkelijk weinig geld aan uitgegeven.” Buitelaar verwacht dat het functioneel bereik van de televisie verlengd zal worden naar het domein van spelletjes en gokken.

Zie hier het volledige video-interview met de Cyrte-adviseur:

 

Michiel Buitelaar (Cyrte, ex-KPN) over de toekomst van gokken, gemak en gratis from erwin blom on Vimeo.

 

Deel dit bericht

10 Reacties

Jeroen

He jammer dat het door wet en regelgeving gesteunde content monopolie uit elkaar valt door piraterij. Te hoge prijs als oorzaak van de kopieer drift van de consument wordt door de marketeer nog steeds gebagataliseerd. Het gaat om de emotie, prijs is geen issue voor de consument. Wie houd wie nu voor de gek?

Jonathan

Dat is marktwerking. Het is ook jammer dat de kolenboer er niet meer is.

Marc

Was dat niet oorspronkelijk de bedoeling van de ontwikkelaars van het Internet? Gratis communicatie en content? (oid)

Don van Riet mgt consultant ICT

Tja en nogal wat zaken waar men CD's en DVD's verkocht zijn ook verdwenen en veel games gaan nu naar een abonnementsmodel, waar de retailer na de eerste aanschaf niet meer tussenzit. Het is niet anders. Gratis content en software worden door de consument normaal gevonden. En via YouTube gaat steeds meer content C2C en heeft Buitelaar met zijn beschermde B2C model het nakijken. E?n troost: ook vroeger werd vlijtig gecopieerd en contentbedroijven bestaan nog steeds. Alleen de marges voor de tussenhandel zijn fors minder geworden…

Maurice Beerthuyzen

Deze opmerking past in het rijtje van fotografen die roepen dat ze niets meer verdienen op fotorolletjes. Bekijk je omgeving en pas je businessmodel aan, zoals de HEMA heeft gedaan. Die zorgen ervoor dat je online een fancy fotoboek kunt maken. Ook in andere sectoren zul je op deze manier kunnen overleven.

Luut Groenhof Dutchframe

Het maakt niet uit of er nog wel geld aan te verdienen is. Jammer voor de branche. Met de komst van de lopende band dacht de arbeider ook dat zijn tijd voorbij was. De markt veranderd er alleen maar door. Zelf ben ik mede-eigenaar van een bedrijf in internetmarketing en CMS software. Jaren geleden riep iedereen ?der is geen geld meer te verdienen met het maken van websites, iedereen kan het straks zelf?. Het tegendeel blijkt waar. Het goed scoren met een website op internet is alleen maar complexer geworden en de behoefte aan specialisten in mijn vak neemt alleen maar toe. Ik verwacht met content hetzelfde. Kwaliteit wint vanzelf en anders kies je gewoon een ander vak. Het leuke vindt ik dat de echte ondernemers zich hierdoor van hun meest innovatieve kant laten zien en met alternatieven komen waar mee geld wordt verdiend.

Bart

Rare opvatting van Buitelaar, ex-KPN'er. Hij is tegen ondernemen, marktwerking, concurrentie, technologische vernieuwing, innovatie en behoeftebevrediging van consumenten. Maar hij is wel voor meer wetgeving.

Jeroen

De aankomende decenia zal in de wereld zo ontzettend veel veranderen! Ik ben bezorgt over de mensen die deze veranderingen niet trekken…

peter de vries

@ Luut, ik vind is niet met deetee.

JvT

Heeft Buitelaar The Long Tail al gelezen? Ik denk dat individuen straks geld met content verdienen door ofwel meerdere nichemarkten tegelijkertijd van kwaliteitsinformatie te voorzien, ofwel door een vorm van content (informatief of entertainment) zo goed te maken dat grote hoeveelheden bezoekers naar de site trekken waar die content wordt aangeboden. Gevolg is wel dat minder mensen puur van hun muziek of schrijven kunnen lezen en dat zij naast hun website een ander baantje moeten aanhouden. <a href=" http://www.janvantienen.nl">JvT</a&gt;

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond