Buitenland blijft marginale business voor Yelp

Recensiesite Yelp blijft ondanks zijn internationale uitstraling hoofdzakelijk een Amerikaanse business. Op een kwartaalomzet van 195 miljoen dollar, was slechts vier miljoen afkomstig van buiten de VS.

De internationale omzet van bedroeg in het vierde kwartaal van 2016 3,9 miljoen dollar. Het jaar daarvoor was het drie miljoen, dus percentueel gezien is er sprake van dubbelcijferige groei. In absolute termen stelt het niet veel voor en, bovendien, is het vooruitzicht ook niet heel ambitieus.

Reizigers kennen de weg naar de Yelp-app zo makkelijk als naar TripAdvisor, Foursquare of de recensies op Google Maps. En bedrijven, ook in Nederland, zien dat de app regelmatig wordt gebruikt door hun klanten om hun ervaringen met de betreffende zaak te delen. Maar adverteren of een profielpagina claimen, dat gebeurt hier en elders in Europa weinig.

Beleggers zijn niet blij met de kwartaalcijfers. Het aandeel opent naar verwachting bijna tien procent lager.

Het Amerikaanse bedrijf wil zeker in de komende kwartalen ook niet al te veel aandacht besteden aan de buitenlandse markt. Eind vorig jaar werd vier procent van de werknemers, 175 man, ontslagen. Dat betrof voornamelijk sales- en marketingmedewerkers in het buitenland. Enkel in Londen en Hamburg zijn nog lokale operaties.

CFO Charles Baker, die de buitenlandse omzet niet uit zijn hoofd kent, zegt in een toelichting op de cijfers: “Ons netto ebitda-verlies over 2016 bedraagt tientallen miljoenen dollars. Het verschil tussen de omzet [15 miljoen dollar, red.] en het verlies zijn de investeringen die in product, sales en marketing.” De financiële topman geeft aan dat de buitenlandse plannen niet in de ijskast staan, maar wel dat de primaire aandacht op de thuismarkt ligt.

De verwachtingen:

De gebruikscijfers van Yelp laten zien dat het bedrijf duidelijk een mobile first company is. De bezoekcijfers in termen van desktopverkeer dalen. Ze staan op het laagste punt in twee jaar (73 miljoen uniek bezoekers) en vertonen een aanhoudend dalende trend. Mobiel is daarentegen met de helft gestegen in de afgelopen twee jaar, tot nu negentig miljoen bezoekers op app en mobieel site. Het aantal internationale unieke bezoekers is al twee jaar constant op dertig miljoen uniek per kwartaal.

Het aantal reviews steeg afgelopen jaar met 27 procent tot 121 miljoen cumulatief.

Foto: Dimitar Atanasov (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug