Deel dit artikel
-

“Burgerjournalistiek nog niet onder controle”

De opkomst van online burgerjournalistiek is niet te stuiten, maar de toenemende massa van user generated content is nog niet voldoende onder controle. Het is van belang dat zogenaamde reputatietools worden ontwikkeld om betrouwbare content te onderscheiden. Daarnaast is het belangrijk dat burgers leren om te gaan met de 'nieuwe journalistiek' om zo bronnen op waarde te leren schatten. Het onderwijs moet hieraan een bijdrage leveren. Dat zegt Dan Gillmor, oprichter van het Center for Citizen Media.

Volgens Gillmor is Ohmy news het meest succesvolle voorbeeld van burgerjournalistiek ter wereld. De Zuidkoreaanse site werkt met 40.000 burgerverslaggevers en een team van professionele redacteuren. Het medialandschap in Zuid-Korea is door Ohmy News drastisch veranderd, zegt Gillmor. In Nederland gaat binnenkort de site Skoeps.nl van start, een ambitieus project van PCM en Talpa. Het concept van Skoeps lijkt op dat van Ohmy news. De site gaat werken met een landelijk netwerk van tienduizenden mensen die nieuwswaardige gebeurtenissen zien en opnemen. Nieuws dat groot genoeg is vindt zijn weg naar andere (traditionele) media.

Journalistiek is tot nu toe altijd eenrichtingsverkeer geweest, zegt Gillmor. Langzaam verandert dat model, en wordt journalistiek een ‘conversatie’. Consumenten worden steeds meer ook producenten. Voor kranten of televisiekanalen heeft dat duidelijke voorbeelden. Gillmor: “De lezers en kijkers weten samen heel veel.”

Gillmor was gisteren één van de sprekers tijdens de tweede dag van de Cross Media Week in Amsterdam.

De meeste traditionele media spelen al in op de trend van ‘user generated content’, aldus Gillmor. Online kranten bieden veelal de mogelijkheid om te reageren op verhalen en om zelf video’s, foto’s en tekst op de site van de krant te zetten. CNN heeft hiervoor een apart deel van haar site ingericht, waarbij echte scoops het televisiekanaal kunnen halen. Andere media bieden lezers de mogelijkheid om een eigen weblog te starten.

Dit zijn aardige initiatieven, maar uiteindelijk willen mensen hun verhaal buiten de kanalen van de traditionele media kwijt, meent Gillmor. Hij noemt als voorbeeld de bombardementen in Jakarta. De eerste foto’s daarvan verschenen op fotosite Flickr.com. Weblogs verwezen in grote getalen naar deze foto’s.

Iedereen is een verslaggever straks. Maar wat zijn hier de gevolgen van? Een voor de hand liggend probleem, zo legt Gillmor uit, is het betrouwbaarheidsvraagstuk. Hoe weet ik wanneer een video, foto of geschreven verhaal écht is? Manipulatie is immers eenvoudig. Het invoeren van een vorm van media-educatie, zou een oplossing voor dit probleem zijn, denkt Gillmor. Mensen moeten het nieuws dat ze zien zelf beoordelen op betrouwbaarheid en daarbij altijd zeer sceptisch zijn. Bij sites als Digg.com worden verhalen gerangschikt op basis van populariteit, maar er moeten ook methoden worden ontwikkeld om een reputatie te verbinden aan de maker van ‘user generated content’. Daarvoor bestaan volgens Gillmor nog geen echt goede ‘tools’.

Bloggers en journalisten zijn andersoortige mensen, zegt Gillmor. De wereld van de journalist en blogger zijn volgens hem twee totaal verschillend. “Bloggers hebben geen behoefte om ‘journalist te spelen’, maar zijn geïnteresseerd in conversatie. Zij willen vrienden en bekenden of soms een grotere groep vertellen wat hen bezighoudt.”

Deel dit bericht

3 Reacties

John T Knieriem

Da's nou net de catch. Er zal nooit maar dan ook nooit controle over onstaan. En dat is ook niet de bedoeling…… .Wat een ouderwetse benadering. Controle. Het nieuwe web legt de macht bij de consument. En dat zal in alles leidend zijn.

Gert-Jan van Engelen

@John Inderdaad! De drijvende kracht achter deze beweging is juist het totale gebrek aan integriteit en objectiviteit van de traditionele media, die vooral achter het geld en de macht aan open (Zie ook Google: http://en.wikipedia.org/wiki/Google_censorship ).  Mensen hebben geen enkel houvast meer als het gaat om het achterhalen van de waarheid. In dat geval kun je nog beter zelf je oordeel vormen op basis van een grote verscheidenheid aan persoonlijke meningen van burgers. En dat is precies wat er nu gebeurt. Hoewel reputatie-technologieen ( http://en.wikipedia.org/wiki/Trust_metrics ) in theoretische zin perfect werken, laten ze het in de praktijk meestal afweten als het succes van een bron te groot wordt. Een goed voorbeeld is de het PageRank algoritme van Google. Rondom de manipulatie van de uitkomsten van dit algoritme is zelfs een hele industrie ontstaan ('zoekmachine optimalisatie'). En dat zie je terug in de resultaten.  Iemand die in pleit voor het 'onder controle brengen' van de burgerjournalistiek is daarom per definitie niet bezig met de belangen van de burger.

Matthijs

Goh wat leuk toch dat door onze *kuch* onafhankelijke journalisten een project als Skoeps.nl bij voorbaat een succes genoemd wordt. Dat terwijl Skoeps het zoveelste bewijs is dat PCM keihard achter de feiten aanloopt. Op de grote weblogs als Flabber en GeenStijl kunnen we al eeuwen onze burgerjournalistieke content kwijt, op sites van diverse provinciale nieuwsboeren eveneens en een portal bouwen om UGC op te plaatsen is nou niet bepaald vernieuwend te noemen. Het klinkt eerder als een kind van twaalf die zojuist het programmeren in Basic heeft ontdekt. Om nog maar te zwijgen over die "profi journalisten die als redactiuer de schakel tussen burger en journalistiek haan vormen". Wie wordt het? Leo van 56 met de snor of gewoon een van die vele medewerkers die er uitgeflikkerd zijn? Maar ach, bovenstaand artikel was dan ook vooral ter meerdere eer en glorie van de PCM- Achterhoede en verliesgroep dan informatief. Zullen we voortaan eerst afwachten tot iets een succes is voordat we het de hemel in prijzen en likken? Dank u.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond