Deel dit artikel
-

Chinese zusje TikTok strenger met e-commercelinks

Douyin, de Chinese en geavanceerdere versie van TikTok, gaat links naar externe e-commerceplatformen als Alibaba’s Taobao en JD.com verbieden.

Moederbedrijf Bytedance wil zo veel mogelijk verkeer op zijn eigen platform houden. Douyin, en in de toekomst ook TikTok, moet een verticaal geïntegreerd systeem worden van media, reclame en e-commerce. Derde partijen worden buiten de deur gehouden.

Het linkverbod treedt op 6 september in werking. Dat is ruim op tijd voor e-commercefestival Single’s Day op 11 november. De influencers, of in Douyin-taal: key opinion leaders (KOL’s), hebben nog twee maanden om te wennen en hun processen op de verandering af te stemmen.

Er zit overigens een maar aan de nieuwe restrictie. Ze geldt alleen voor gebruikers die líve video streamen. Winkels met eigen shops op het Chinese TikTok en producten die via de gewone korte video’s worden verkocht kennen de linkbeperking niet.

De combinatie van live streaming video en e-commerce is heel gebruikelijk in China. Het lijkt in zekere zin op een vriend, bekende of winkelmedewerker die producten aanbeveelt. Die zijn vervolgens met een tik op het telefoonscherm te kopen.

Foto: Konrad Lembcke (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond