Deel dit artikel
-

Cloudspeakers start met automatische muziekwidget

Het Nederlandse Cloudspeakers is gestart met video- en muziekwidgets die zich automatisch vullen met het laatste online materiaal van favoriete bands van gebruikers. Het bedrijf wil widgets verkopen aan media en labels. Voor festivals zijn ze gratis.

De Nederlandse start-up Cloudspeakers, dat in januari naar buiten trad, heeft de belangrijkste eerste feature gereed: een gepersonaliseerde video- en audioplaylist die als flashwidget is te in te voegen op andere sites. De videoclips en muziekbestanden, die in Flash worden afgespeeld, komen van onder meer van YouTube, Myspace, Pitchforkmedia en label- en artiestensites.

Op basis van het profiel van de Cloudspeaker-gebruiker, die zelf handmatig favoriete bands en artiesten moet toevoegen, verschijnt de laatste muziek van hun voorkeur in een eigen widget. Zo moeten internetters sneller nieuw online geplaatste muziek van hun smaak weten te vinden, legt mede-oprichter Chris Bol van Cloudspeakers uit.

"Als je genoeg favorieten hebt toegevoegd aan je profiel, loopt je player vanzelf vol met de laatste op het web verschenen clips en mp3’tjes. Het werkt heel snel. Zodra je een nieuwe band als favoriet op onze site toevoegt, kan je binnen een paar seconden al van die act video of audio in je playlists zien verschijnen", aldus Bol.

De site heeft inmiddels 10 duizend audiobestanden, 10 duizend recensies en 17 duizend video’s geindexeerd van tientallen media- en muzieksites. Het richt zich daarbij op legaal aangeboden materiaal van bekende sites. Ook bands, labels en festivals die op Cloudspeakers actief zijn krijgen automatisch video- en audioplaylists.

Widgets verkopen

Cloudspeakers wil speciale players verkopen aan platenlabels, bands, portals en media. Het eerste festival dat de Cloudspeakers-widget gebruikt is De Beschaving, een groot festival eind augustus in Leidsche Rijn. Een ander onderdeel van het businessmodel is het sponsoren van widgets. Voor media wil Cloudspeakers automatische playlists voor recensenten maken met daarin muziek van de laatst besproken albums.

Met een grote Deense contentleverancier heeft Cloudspeakers al een deal gesloten over het leveren van widgets. De naam mag Bol nog niet bekend maken. "Als zij over een band schrijven, komt automatisch onderaan een spelertje. Daar kunnen handmatig niet tegenop werken."

Database

De site bevat al 400 duizend automatisch aangemaakte profielpagina’s van bands met onder meer links naar officiële bandsites, Wikipedia-pagina’s en profielpagina’s van bands bij bijvoorbeeld MySpace, LastFM, YouTube en Facebook. De site indexeert ook automatisch recensies op grote muzieksites en presenteert deze in een feed.

Nieuwe recensies verschijnen automatisch bij de persoonlijke feeds van gebruikers, die ook via RSS en e-mail zijn te ontvangen. De muziekinformatie uit de database wordt gecheckt met die van de open database MusicBrainz.

Concertagenda

Volgens Bol voegt de site ‘eind dit jaar’ ook een concertagenda toe aan de site. Daarmee zou het mogelijk worden een playlist te genereren met bands die binnenkort in de buurt van een gebruiker optreden. Ook steden en poppodia krijgen dan eigen video- en audiospelers.

Het tonen van gerelateerde muziek zit ook nog in de planning, net als het aanpassen van het uiterlijk van de player. Handmatig bewerken van de playlists wordt vooralsnog niet mogelijk. "Daarvoor moeten we naar een hele andere technische infrastructuur. We richten ons eerst op het automatisch samenstellen van de playlist op basis van je profiel, omdat de meeste mensen dat in eerste instantie het handigst zullen vinden. Cloudspeakers moet de plek worden waar je nieuwe, relevante muziek vindt."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond