Deel dit artikel
-

Community voor etnomarketing

Het Utrechtse bureau Foquz heeft een online community en informatiecentrum voor etnomarketing opgezet. Deze Community Group bevat chats, messageboards, adresbestanden en links naar relevante webpagina's, archieven en artikelen. Foquz-medewerker Emre Yilmaz hoopt dat er naast studenten en docenten ook meer bedrijven geïnteresseerd raken in etnomarketing.

Begin dit jaar is Foquz Etnomarketing met een eigen homepage gestart. Het Utrechtse marketingbureau is gespecialiseerd in etnomarketing en doet op dat gebied gericht marktonderzoek. Aan de hand van opgedane ervaringen bedenkt het bureau trainingen, reclamecampagnes en strategieën. Volgens Emre Yilmaz is de website vooral geschikt voor studenten: 'Die gebruiken Internet steeds meer als informatiebron voor bijvoorbeeld scripties. Daarnaast is de site een bedrijfspresentatie. Om etnomarketing bekender te maken.'

Op de Foquz-website wordt veel aandacht besteed aan interactiviteit. Bezoekers kunnen enquêtes en een gastenboek invullen en op de nieuwe community-afdeling kunnen deelnemers zelf pagina's toevoegen, of discussiëren in messageboards. Maandelijks worden er chats gehouden over marktonderzoek onder allochtonen.

Emre Yilmaz kan nog niet zeggen hoeveel belangstellenden de site trekt: 'We zijn nog maar net opgestart, maar het bezoek is iets verhoogd. We krijgen nu zo'n 20 e-mailtjes per dag. Bij het begin van het nieuwe studiejaar verwachten we een stijging van het aantal bezoekers. De community is een soort experiment. Het moet ook voor bedrijven een discussieplatform over etnomarketing worden. Zij kunnen uitzoeken wat de voor- en nadelen, de kosten en baten zijn. Bedrijven vragen ons nu al veel om informatie naar aanleiding van de website.'

Yilmaz denkt dat etnomarketing ook goed op Internet kan worden toegepast: 'Dat zou een zeer goed marketingbeleid zijn. Wij zijn van plan om daar onderzoek naar te doen. Voorlopig zijn wij de enigen die op deze manier etnomarketing onder de aandacht brengen.'

Naast Foquz is het eveneens Utrechtse bureau Korkmaz & Korkmaz aanwezig op Internet. De website is echter niet meer dan een bedrijfspresentatie, waarbij speciale aandacht wordt besteed aan het nieuwe Turkstalige magazine ELA, dat zich richt op de moderne Turkse vrouw. Verder heeft het Rotterdamse bureau El Mundo een speciale afdeling etnomarketing.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond