Deel dit artikel
-

‘Consumenten willen dolgraag hun informatie geven’

Kevin O'Connor van internetadvertentiebureau DoubleClick haalde deze week fel uit naar huidige trends op het Web. Zo noemde hij de veel bejubelde samenvloeiing van Internet en televisie voorlopig onwaarschijnlijk. Wel oordeelde hij positief over de groei van het medium en de bereidwilligheid van de consument om persoonlijke informatie te geven.

Tijdens de conferentie Summer Internet World '99 in het McCormick Place Convention Center in Chigago vergeleek O'Connor Internet met het huidige elektriciteitsnet. Doordat Internet een interactief medium is, en televisie passief, zal het nooit tot een huwelijk tussen de pc en televisie komen. O'Connor: 'Als convergentie echt zou plaatsvinden, dan zouden we allemaal dezelfde soort computer gebruiken, in plaats van PalmPilots, laptops, desktopsystemen, servers en mainframes. Het gaat juist steeds meer uit elkaar lopen en hetzelfde gebeurt met Internet.'

Een andere 'denkfout' die de DoubleClick-CEO aan de kaak stelde was dat Internet in toenemende mate wordt beheerst door een paar gigantische bedrijven. De ontwikkeling is eerder te vergelijken met die van kranten of gedrukte media, die nu in ontelbare lokale varianten voorkomen. O'Connor refereerde hiermee aan de beschuldigingen dat zijn bedrijf naar een monopoliepositie streeft. DoubleClick kocht onlangs rivaal v en fuseerde met 'offline' marktonderzoeksbureau Abacus Direct .

Het derde misverstand dat O'Connor noemde was dat consumenten niet graag hun persoonlijke gegevens prijsgeven: 'Consumenten willen dolgraag informatie geven. Iedereen wisselt data in voor iets van waarde. Het moet gebeuren op basis van vertrouwen. Consumenten moeten er iets waardevols voor terugkrijgen.' Dat 'waardevolle' bestaat volgens de baas van het advertentiebureau uit gerichte reclames, die van toepassing zijn op de klant.

O'Connor sprak ook positief over de groei van e-commerce en het aantal surfers. Binnen vijf jaar zouden er een miljard mensen gebruikmaken van Internet. Ook het aantal websites dat afhankelijk is van advertentie-inkomsten zou volgens hem toenemen. E-commercebedrijven die de klant leren te volgen, zullen het meeste geld verdienen aan Internet. O'Connor: 'Het is een uitdaging om de juiste boodschap naar de juiste klant te krijgen. Daar zijn wij op gericht.'

Commentaar:
Als medeoprichter en directeur van het vooruitstrevende advertentiebureau DoubleClick kan Kevin O'Connor worden beschouwd als autoriteit op het gebied van Internet. Zijn voorspellingen lijken echter teveel gebaseerd op zijn eigen werkkring. Het is voor hem gunstig als steeds meer mensen op zijn banners blijven klikken en met plezier hun persoonlijke informatie vrijgeven. Zijn ongeloof in de samenvloeiing van pc en tv lijkt wat voorbarig. Tenslotte is de versmelting van radio, telefonie en video met het Web allang begonnen.

Momenteel heeft AdfoLive een interview met Kevin O'Connor in streaming video.

Bronnen:
v Wired

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond