Deel dit artikel
-

Consumentenbond: operators moeten ‘sms-cowboys’ harder aanpakken

Operators moeten 'sms-cowboys' harder aanpakken, zo vindt de Consumentenbond. De bond wil de operators onder druk zetten door te eisen dat consumenten hun geld terugkrijgen als ze moeten betalen voor ongevraagde sms-jes. KPN wil zijn beleid op dit gebied nu gaan verscherpen.

De Consumentenbond, die een campagne is begonnen tegen 'sms-leed', meent dat het in Nederland "volstrekt uit de hand loopt met sms". Belangrijkste eis van de bond aan de operators is een omgekeerde bewijslast, "net als met creditcardmaatschappijen". Wie heeft moeten betalen voor een ongevraagd tekstbericht, krijgt zijn geld terug. De bewijslast is daarbij aan de operator en niet aan de consument.

Momenteel kunnen operators na klachten van consumenten 'sms-cowboys' de directe toegang tot de SMS-c (SMS-centrale) ontzeggen, waardoor die geen tekstberichten meer kunnen verzenden. De Consumentenbond wil de operators onder druk zetten dit sneller te doen of liever helemaal geen zaken te doen met dubieuze partijen. De gezamenlijke telco's zijn overigens al in overleg zijn met de Stichting de Ombudsman over een branchebrede gedragscode.

KPN Mobile meldt in een <a href="
http://www.kpn-corporate.com/nl/pers/index.php?id=2.01&taal=nl” target=”_blank” class=”news-text”>persverklaring dat het binnen twee weken de maatregelen tegenover de aanbieders van sms-abonnementen "gaat verscherpen". KPN's gedragslijn jegens de aanbieders stelt onder meer dat klanten de diensten gemakkelijk aan en uit kunnen zetten en de aanbieders niet ongevraagd betaalde sms-jes mogen verzenden. Wanneer de sms service-providers zich niet na een eerste waarschuwing "aan de afgesproken gedragslijn voor een correcte omgang met de klant houden" zullen ze worden afgesloten. KPN spreekt van "een groot aantal klachten over sms-misbruik", maar benadrukt tegelijk dat de aanbieders de "gedragslijn over het algemeen serieus nemen".

Volgens Vodafone moeten derde partijen die via zijn netwerk sms-diensten willen leveren een gedragscode ondertekenen. Die eist onder meer duidelijke aan- en afmeldprocedures voor afnemers van de dienst. Bovendien doet het bedrijf aan zogeheten 'second leg billing'. Klanten betalen volgens de woordvoerder pas voor sms-jes van derde partijen als die daadwerkelijk zijn afgeleverd.

Het gebeurt volgens Vodafone "sporadisch" dat dergelijke partijen alsnog na klachten van klanten toegang tot het netwerk moet worden ontzegd. Individuele klanten kunnen altijd via de 'afdeling betwiste gesprekken' hun geld terug eisen, legt de Vodafone-zegsman uit. De woordvoerder merkt nog op dat klanten soms sms-jes ontvangen van criminelen die inbreken op het netwerk, maar waarmee dus geen zakelijke relatie is.

De bond heeft geen exacte cijfers over het 'sms-leed'. Wel meent het dat consumenten "soms voor tientallen of zelfs honderden euro's per maand het schip in gaan". De organisatie zegt klachten te ontvangen over wel verstuuurde (en betaalde) tekstberichten die nooit aankomen, over ongevraagd ontvangen sms-jes waarvoor toch betaald moet worden, over verstuurde sms-jes voor wedstrijden waarvan de uitslag al blijkt vast te staan en om eenmalig aangevraagde sms-jes (voor een sportuitslag bijvoorbeeld), die abonnementen blijken te zijn.

Een woordvoerder van de Consumentenbond zegt te beseffen dat uiterljk 31 oktober van dit jaar de 'Europese richtlijn betreffende privacy en elektronische communicatie' in Nederlandse wetgeving moet zijn omgezet. Daarbij moet de consument vooraf aangeven of hij 'marketingberichten' wil ontvangen, tenzij er al sprake is van een bestaande klantrelatie.

"Wetgeving is belangrijk, maar de praktijk is vaak anders", aldus de bond. "Het gaat ons ook niet om nieuwe wetgeving, maar om een aantal eisen." De Consumentenbond wil ervaringen van mensen inventariseren via het e-mailadres actiesmsleed@consumentenbond.nl. Ook werkt het samen met het tv-programma Radar, dat al eerder een <a href="
http://www.trosradar.nl/smsdiensten2.html” target=”_blank” class=”news-text”>lijst opstelde met afmeldcodes voor hardnekkige sms-berichten.

Een andere partner is de Stichting Informatiedienstencode . Die stelde al eerder voor dat de klachtenprocedure tegen 'sms-cowboys' worden verkort en vereenvoudigd. Ook zouden bedrijven gebruikers duidelijker moeten waarschuwen voor eventuele kosten. Steven Pieneman van Admanager en mede-initiator van mobile-marketing.nl , sluit zich hierbij aan. Hij pleit ervoor dat elk commercieel sms-je een telefoonnummer bevat waar consumenten zich weer kunnen afmelden. Pieneman vreest dat anders de markt voor mobiele marketing "vroegtijdig kapot wordt gemaakt door de mannen met gouden kettingen en grote Mercedessen".

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond