Deel dit artikel
-

Consumentenbond voert actie tegen misleidende reisprijzen

Vandaag laat de Consumentenbond een zeppelin op langs de A4 (ter hoogte van afrit 5 Roelofarendsveen) met de waarschuwing: ‘Let op, World Ticket Center rekent extra kosten!’. Andere organisaties waar de Consumentenbond deze week actie tegen gaat voeren zijn: Solmar Tours, Center Parcs, Arke, Kras, Bizztravel, Landal en Belvilla.

Tijdens de Actieweek Reisprijzen gaat de Consumentenbond rechtstreeks bij reisaanbieders aandringen op eerlijke reisprijzen. Volgens Bart Combée, directeur Consumentenbond, ziet zijn organisatie nog steeds kunstmatig lage advertentieprijzen, vooraf aangezette vinkjes, verborgen kosten en dubieuze toeslagen. ‘Een veel te groot deel van de reissector zet consumenten op het verkeerde been. Daar moet een einde aan komen!’.

In de Consumentengids van januari 2013 concludeerde de Consumentenbond dat geen enkele van de zestig onderzochte reiswebsites zich voor honderd procent aan de regels voor eerlijke prijzen houdt. Consumenten konden onder andere bij het meldpunt Reisprijzen aangeven welke reisaanbieders zich schuldig maken aan oneerlijke prijzen. Er kwamen honderden meldingen binnen, ook over de bedrijven die de Consumentenbond deze week aanpakt.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) startte eind mei ook al een voorlichtingscampagne voor consumenten en gerichte acties in de reisbranche om prijstransparantie te bevorderen. Er moet volgens de ACM een einde komen aan onduidelijke prijzen in de reisbranche. ACM wil dat de prijzen worden gepresenteerd inclusief alle onvermijdbare kosten en dat de consument via ‘opt-in’ zelf kan kiezen voor extra diensten.

Deel dit bericht

6 Reacties

Alifar

Dat ze de telecom bedrijven ook maar eens in de gaten gaan houden!

Simi

En terecht. Ergste is dat consumenten dit al incalculeren bij het boeken. Gelukkig kan de gemiddelde consument tegenwoordig uitstekend zelf regelen!

Evert

Terecht. Je moet nu een uitgebreid onderzoek doen om de prijzen te kunnen vergelijken. Transparantie is een groot goed. Juist in zo’n cowboymarkt.

Marco

Om meer inzicht te geven in de prijzen van Centerparcs, Hogenboom, Roompot en Landal zijn wij dit jaar gestart met VapZo. Tot wel 80% extra kosten op een aanbiedingsprijs, met VapZo hebben wij dit transparant gemaakt en zijn de prijzen makkelijk te vergelijken..

Pieter

Het jammer dat de consumentenbond op deze manier zieltjes moet winnen en zijn acties richt tegen enkele partijen terwijl de meerderheid van de reispartijen op deze manier werkt. Daarnaast werken de reispartijen volgens de richtlijnen van reclame code reisaanbiedingen & branche organisatie ANVR. Als we dit willen veranderen moet het uitgerold worden voor de gehele branche, zolang dat niet gebeurd zal dit altijd blijven bestaan.

Joost

@Pieter! Eens dat het over de gehele branche getrokken moet worden. Maar juist ANVR leden moeten zich aan de regels houden en dat gebeurt herhaaldelijk niet. Niet voor niets worden jullie met WTC met stip op nummer 1 gezet als het gaat om ‘te hoge kosten’ toch?

Als het feitelijk onjuist is dan spant WTC toch gewoon een kort geding aan wegens smaad, maar dat heb ik jullie ook nog niet zien doen……

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond