Deel dit artikel
-

‘Conversie en branding gaan hand in hand’

Online modewinkels moeten niet óf voor hoge conversies gaan óf branding, maar allebei. “Je moet de ruimte zoeken binnen de geldende designconventies”, zegt Pieter Jongerius van Fabrique.

Werp een blik op een aantal grote online modewinkels en een aantal zal behoorlijk op elkaar lijken. Navigatie aan de bovenkant, veel wit, productspecificaties aan de linkerkant een grid van drie à vier kolommen breed. Slim gebruik van analytics zorgt voor eenheidsworst, maar dat is volgens Jongerius niet nodig.

“Er is ruimte voor eigen invulling. Een winkel hoéft niet saai te zijn”, aldus Pieter Jongerius. Vandaag gaf hij zijn visie op brandinggericht ontwerp van goed renderende modewinkels op Emerce eRetail in Bussum.

“Het gaat om het bouwen van een brand personalia. Dat doe je in wezen met drie elementen: communicatie, uiterlijk en gedrag.” De partner van het ontwerpbureau laat zien dat tactieken als storytelling en persuasive design de winkel een eigen en onderscheidende identiteit geven. “Kijk naar The Cloakroom uit Amsterdam. Zij zitten juist heel sterk op persoonlijk kledingadvies.”

Een andere manier om een winkel meer karakter of identiteit te geven, is door de klanten een stem te geven. Dat kan door hun eigen kledingsets te laten tonen, moodboards op Pinterest of hun zelfontworpen designs daadwerkelijk te produceren en in de schappen op te nemen.

Jongerius presenteerde zijn verhaal vorige week ook op SXSW in Amerika en gebruikte daarbij deze presentatie.

Fashion E-commerce – Conversion versus branding? (SXSW 2014 talk by Pieter Jongerius) from Fabrique [merken, design & interactie]

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond