Deel dit artikel
-

Informals steken 1,2 miljoen in The Cloakroom

De informal investors Kees Koolen en Hein Pretorius steken met venture capitalist Connect Ventures 1,2 miljoen euro in personal shopping service The Cloakroom. Het kapitaal wordt gebruikt voor Europese expansie.

Nog geen jaar geleden begonnen Asbjørn Jørgensen en Kasper Brandi Petersen met The Cloakroom. Ze kozen een specifiek concept waarbij ze de Nederlandse man een persoonlijk adviseuse geven voor het kopen van kleding. De personal shopper inventariseert smaak en wensen en stuurt een box met merkkleding op. No cure, no pay.

Dit model heeft dermate veel initieel succes dat het bedrijf binnen elf maanden de eerste huisvesting, een appartement, moest verruilen voor een kantoor met showroom van 300m2. Dat huisvest nu dertig medewerkers, een aantal dat voor de zomer al op de vijftig ligt.

Het merendeel van de nieuwe medewerkers is persoonlijk winkeladviseur. Maar met de buitenlandse expansie zullen ook buitenlandse kantoren worden geopend. Asbjørn Jørgensen: “We gaan uitbreiden naar Scandinavië en de rest van Benelux”. In de hoofdsteden worden kantoren geopend om de lokale markt niet enkel met kledingadvies maar ook evenementen te bedienen. “The Cloakroom moet een internationaal merk worden.”

Het verdienmodel is feitelijk hetzelfde als dat van een normale fysieke winkel. De Amsterdamse startup verdient geld door kleding duurder te verkopen dan in te kopen. De kosten die fysieke winkels hebben aan personeel, onroerend goed maar ook IT liggen bij The Cloakroom dermate veel lager dat dat geld in iets anders wordt geïnvesteerd: persoonlijke service naar de klant.

Naarmate de techniek beter wordt en de adviseurs bedrevener, is het volgens Jørgensen niet uitgesloten dat één personal assistant meer dan duizend klanten, of ‘accounts’, zal bedienen.

The Cloakroom werkt op basis van ‘no cure, no pay’. Het stuurt de klant een doos op met kledingsuggesties op basis van zijn profiel en wensen. “We sturen boxen op met daarin een waarde van meer dan duizend euro. Daarvan wordt rond de driehonderd gehouden en de rest retour gezonden. Het merendeel van de Nederlandse klanten heeft interesse in volgende boxen.”

Blijkens de site biedt het bedrijf zijn diensten sinds kort ook al aan in België en Denemarken. In Kopenhagen wordt deze zomer een lokaal kantoor geopend.

De gesprekken over financiering voor groei werden afgelopen februari serieus. Recent werd het contract voor het huidige seed capital getekend.

“We zochten naar angel investors die weten hoe je e-commerce kunt opschalen tot Europees marktleiderschap en daarbuiten. Mensen als Hein Petorius, onder meer van Naspers en Allegro, en Kees Koolen van Booking.com en Uber, hebben die expertise. Ze zetten zich actief in en helpen met het formuleren van de visie op de lange termijn en onze internationale uitrol. Connect Ventures brengt voornamelijk zijn expertise in in de vorm van zijn internationale netwerk onder VC’s in Europa en Engeland”. Maar dat is voor de volgende fase.

Dit bericht is 80 keer gedeeld

3 Reacties

Thijs Cobben

Onlangs ben ik klant geworden en zeer tevreden over het resultaat. Mooi voorbeeld van (deels) Nederlandse handelsgeest, TheCloakroom: gefeliciteerd met deze mooie stap!

Shirley

prachtig voorbeeld van cretieve daadkracht en dare2bediffertent aanpak. Ik zou hier wel parttime willen werken als personal shopper haha

Paul Haarman

Mooi concept, internationale groei zie ik volledig zitten. Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de doelgroep. Lijkt me vooral iets voor City Dwellers met weinig tijd en zin om te shoppen. Wel oppassen voor te snelle groei, alles staat of valt met de kwaliteit van de personal assistants. Succes met de expansie!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond