Conversion Company bekent schuld forumspam
Marketingbureau Conversion Company bekent dat het discussiefora spamde om klanten als KPN en Douwe Egberts hoger in de zoekmachineresultaten te duwen.
Eind vorige week ontstond veel ophef na een bericht op Molblog dat grote Nederlandse merken zich zouden bedienen van oneigenlijke praktijken voor zoekmachinemarketing. Fictieve leden van discussieforums namen deel aan fora en reageerden op andere fictieve leden, gebruik makend van hyperlinks naar websites van bedrijven als Douwe Egberts, KPN, Pon en Randstad.
Het blijkt dat deze bedrijven de zoekmachineoptimalisatie aan Conversion Company uit Amsterdam hebben uitbesteed. Dit bedrijf zou de fictieve interactie op verscheidene fora hebben opgezet om zijn klanten hoger in de zoekresultaten te krijgen.
In een reactie onder het blogbericht zegt de vertegenwoordiger van de onderneming: “Binnen SEO wordt geoptimaliseerd op drie belangrijke vlakken: website techniek, website content en het linkprofiel van een website. Binnen deze laatste categorie neemt het deelnemen aan internet fora een bescheiden plaats in. Met name over deze activiteiten is nu een terechte discussie ontstaan.”
Elders in de betreffende reactie erkent het bedrijf impliciet dat het fout zat: “Na onderzoek van haar zoekmachinemarketingactiviteiten heeft Conversion Company besloten per direct het deelnemen aan internetfora te staken.”
Een woordvoerder van het bedrijf zegt dat geen van de betreffende klanten het contract heeft ontbonden. “Alleen de overeenkomst met Randstad op het gebied van SEO is geëindigd in december 2010.”
KPN reageert met: “SEO neemt een steeds belangrijker plek in binnen online marketing. KPN vindt het belangrijk dat het goed en fatsoenlijk gebeurt. De voorbeelden die Toine van der Heijden in zijn artikel naar voren schuift, vinden we belangrijk om te horen, want we willen op een juiste wijze opereren. Wat ons betreft kunnen dit soort ‘nep postings’ niet door de beugel. We gaan dan ook kijken wat er hiervan klopt en hoe leveranciers namens KPN te werk gaan. Als nodig zullen we onze richtlijnen jegens hen aanscherpen.”
Emerce berichtte in een eerdere instantie dat de betreffende klanten juridische stappen zouden overwegen tegen Conversion Company. Navraag bij zowel KPN als Sara Lee, het moederbedrijf van Douwe Egberts, leert dat geen van hen die intentie heeft. Pon reageerde nog niet op een verzoek tot commentaar.
Foto: Anthony Kelly (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
11 Reacties
Wouter Hulst
Wel goed dat het bedrijf openheid geeft nu en zich niet verstopt – zou helemaal top zijn als het dit zou ombuigen en de markt een inzicht geeft in wat het deed zodat we kunnen leren wat we dus niet meer moeten doen en dan verder kunnen bouwen. Dit is vast niet het enige bedrijf dat dit doet – toch? Dus, Conversion Company – nu openheid toch al geboden is, vlucht vooruit en maak inzichtelijk wat er is gebeurd zodat we ervan leren – een diepte interview met Erwin Boogeert – let’s move forward.
Youri
@Wouter goede comment, kan interessant zijn. Als er tenminste meer achter zit dan linkjes smijten 😉
DennisG
Zou wel stom zijn als ze volledig openheid geven van hoe ze te werk gaan voor klanten. Kunnen ze net zo goed direct het bedrijf wel opdoeken!
TvdH
Heb je de betrokken bedrijven al om commentaar gevraagd? We gaan op Molblog wel uitleggen hoe het geheel werkt en hoe diep CC erin zit. Emerce heeft talloze lezers die dit opzetje herkennen. Misschien dat iemand uit de seo-sfeer zelf z’n vinger kan opsteken?
Roy
@theo, er is al zo vaak iets over geschreven, maar iedereen wil altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Nummer 1 posities nog meer gare ‘prestatie’-contracten waarvan ze zelf niet eens wat ze voorgeschoteld krijgen of wat ze nu eigenlijk willen. Natuurlijk zijn er ook bedrijven die daar in willen voorzien. Het IAB heeft na alle misstappen in het verleden een richtlijn opgesteld en een RFP en daar doet deze partij niet aan mee, dan hadden ze beter kunnen weten.
Let it rip, wat mij betreft, maar ik hoef er niet meer woorden aan vuil te maken.
arjan
nu eens hopen dat de marketing en seo wereld de markt van link kopers/verkopers gaat aanpakken
grote partijen als ING, ABN e.d. welke middels bureaus als FINC allerlei sites benaderen voor aankoop links,
John
Wat mij persoonlijk stoort aan CC is niet alleen dergelijke zaken; maar vooral het afgeven op de kwaliteit van met name grotere (andere) bureaus. Soms gaat dat best heel laag. Daarnaast biedt CC vaak deals aan waarin ze op basis van ‘performance’ van +25% bezoekers deals rondmaken met grotere partijen (maar onhandig binnen digitaal). En als de deal binnen is, is het eerste advies dat alle rapportages allemaal via CC moeten verlopen. Ja,ja. Ik ben best benieuwd of dit verhaal op zichzelf staat, op dat ‘performance’ in sommige gevallen wordt gecreëerd. Het heeft de schijn tegen. Iets voor de OPTA lijkt me; want eerlijke en faire concurrentie is belangrijk in dit marktsegment.
Olaf
CC is zeker niet de enige die het niet zo nauw neemt. Er zijn nog (te) veel onetische partijen in de markt. Vooral veel kleine opportunisten, die ingaan op de hebberige klant. Vandaag ontving ik ook weer een mailtje:
“Uw bedrijfsnaam op nummer 1 in Google? Gratis backlinks! Linkbuilding vanaf € 7,50 per maand.”
TvdH
Zo te zien heeft FING de backlinks in een affiliate-model gegoten. Zie affiliateforum. Is een story op zich.
Nog meer?
Paul
@Roy: I agree 110%
@CC en klanten: echt hoeveel boter op je hoofd kun je hebben. Ken deze partijen allemaal redelijk van dichtbij en het is een combinatie van gebrek aan kennis, maar ook de arrogantie dat je voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten en daarmee weg kan komen…triest!
marcella
Het is wel goed dat ze openheid van zaken geven en hun fout toegeven.