Deel dit artikel
-

Cookie-regeling strop voor online advertising

De nieuwe veranderingen in de Telecomwetgeving geven onder meer aan dat internetgebruikers vooraf toestemming moeten geven aan online advertisers en uitgevers voor het gebruik van cookies op hun computer.

Veel partijen uit online advertisingbranche  gebruiken cookies om advertenties gericht uit te serveren. Op dit moment moeten sites duidelijk aangeven waar ze zich kunnen afmelden voor cookies, instemming vooraf is nog niet nodig.

De Europese Unie heeft een pakket aan nieuwe maatregelen goedgekeurd in de telecomwetgeving. Lidstaten krijgen 18 maanden de tijd om deze veranderingen door te voeren. Zo krijgen telecompartijen en internet providers een meldplicht datalekken, maar moet er ook de mogelijkheid komen voor een opt-out van cookies. De laatste regel kan op weinig enthousiasme rekenen in de online advertising hoek.

Affiliate marketing

De uitzondering is de cookie die ‘absoluut noodzakelijk’ is. Bijvoorbeeld bij het doen van een online aankoop waarbij de internetter van de productpagina naar de pagina gaat om af te rekenen. Voor deze cookie zou geen toestemming nodig zijn.

De tak van sport die hier veel aan gelegen heeft, lijkt de affiliatemarkt. Affiliateprogramma’s zullen naar alle waarschijnlijkheid niet onder de uitzondering vallen dat het plaatsen van een cookie ‘absoluut noodzakelijk’ is.

Bron foto: Wrote (CC)

Deel dit bericht

15 Reacties

Wouter Theijsmeijer

Een logische stap, internet marketing zou moeten gaan om dialoog marketing. Uiteindelijk geloof ik dat dit de adverteerder alleen maar meerwaarde gaat op leveren. Door open en transparant te communiceren met de bezoeker, zal de bezoeker uiteindelijk bereid zijn meer informatie zichzelf te geven en zal hij/zij zelf in controle zijn over de informatie. De informatie wordt kwalitatieve en de marketing dus effectiever. Ik ben benieuwd of de cookie toestemming op site niveau gegeven moet worden of op persoonsniveau, indien het laatste het geval is zou ik als affiliate niet balen, maar juiste een gat in de lucht springen, want dan is het extra business!

Pieter

Mijn verwachting is dat als bezoekers een ja/nee knop krijgen om informatie te delen over het gebruik van een website, dat het dan erg makkelijk om op "nee" te klikken, de argumenten om op ja te klikken (bijvoorbeeld betere advertenties, verbeteren website) zijn niet sterk. Veel mensen zullen zich ook niet bewust zijn wat cookies precies doen en daarom geen toestemmin geven, mits ze dezelfde functionaliteiten op de website houden. Vanuit marketing perspectief zie ik ook geen meerwaarde, omdat je van een situatie gaat waarin (bijna) iedereen cookies krijgt naar een situatie waar slechts een handvol mensen toestemming geven. Informatie die je over deze (opt in) bezoekers ontvangt is gelijk aan wat je altijd al kreeg, alleen is de kwantiteit een stuk minder (kwaliteit gaat niet omhoog van de data). Niet erg handig voor data-analyses als je slechts van een beperkte groep bezoekers op je site informatie kan achterhalen. Er zou ook nog eens achterhaald moeten worden wat voor type bezoekers nu toestemming geven. @ Wouter: Ik betwijfel of het toegevoegde waarde heeft voor een merk/product wanneer mensen toestemming geven. Op dit moment zie ik het zelf als het goedkeuren van de T&C's van een website wanneer een transactie wordt gedaan. Wordt hier een dialoog aangegaan met de bezoeker? In theorie klinkt het erg goed maar ik denk dat de praktijk heel anders zal uitwijzen. Hoe meer informatie je vraagt in bijvoorbeeld een formulier, des te meer mensen zullen afhaken is mijn (web) ervaring. Ik moet ook wel zeggen dat ik nog geen duidelijk beeld heb hoe de technische realisatie van toestemming geven er uit gaat zien. Waarschijnlijk zullen er wel een aantal goede/herkenbare (gestandaardiseerde?) oplossingen komen. Binnen de affiliate marketing wereld denk ik dat niemand blij is met deze ontwikkeling. Vaak wil een publisher dat de bezoeker niet door heeft dat er geld wordt verdiend aan een transactie, of zelfs niet eens door heeft dat het om een affiliate website gaat. Er zijn altijd andere tracking methodes mogelijk en die worden al volop gebruikt, echter zal er ook data (=inkomsten) verloren gaan.

Erwin

Ik ben eigenlijk wel benieuwd voor welke partijen dit precies geldt. Nu staat er uitgevers en adverteerders, het geld dus niet voor cookies van gewone sites, toch? Immers, vrijwel elk analytics pakket maakt gebruik van cookies, verder heb je bij e-mailmarketing ook veel pakketten die voor post-click tracking gebruik maken van cookies. Als dat allemaal moet stoppen, dan is goede online marketing vrijwel onmogelijk.

philippe

Ik vond deze uitleg op ddma.nl "In de herziene telecom regels wordt gesproken over toestemming voor het plaatsen van cookies. Hier staat dat men het recht heeft zich te verzetten tegen het verdere gebruik van zijn persoonsgegevens (opt-out). In principe stelt de richtlijn NIET dat een consument voorafgaande toestemming moet verlenen voor het plaatsen van een cookie. Maar door de introductie van het begrip toestemming hebben nationale overheden wel de ruimte om dit te verplichten. De FEDMA voert nu lobby voor een toelichting in de preambule, waarin wordt gezegd dat browser settings ook toestemming kunnen impliceren."bron: http://www.ddma.nl/index.php?pag=2&nieuws=324

koningwoning

@Erwin – ga er gerust vanuit dat als deze regel echt in werking gaat treden de gehele branche een moeilijkheid heeft. Inderdaad kun je niet meer meten hoe veel mensen op je site komen, behalve als je een koppeling met STIR hebt. Ook kun je campagnebereik niet meer meten… behalve als je een koppeling met STIR hebt.Moet ik nog even doorgaan? Het ziet er dus naar uit dat alle data m.b.t. bereiken via STIR zal komen. Zij worden dan ook de grote winnaar. Dialoog marketing… zo wordt email ook genoemd… die hebben dan vette pech. Crossmediale insteek doormeten….. alleen awarenessniveaus en niet of men nu wel of niet de internetuiting daadwerkelijk heeft gezien. Eigenlijk is het de doodsteek voor kwalitatieve traditionele internet advertising…. dus zullen er nieuwe modellen moeten komen waarbij het om inschrijving etc. gaat. De bedreiging is dus een kans…. maar de kans die er lag voor internet is nu een flinke stok voor gestoken.

mdobro

Het is een beetje een storm in een glas water. Maar wel iets dat we goed dienen te volgen om de mogelijkheid hebben (technilogisch) erop in te spelen. Dat is opzicht weer een mogelijkheid voor nieuwe kansen. Het moge duidelijk zijn dat wij als wij zijn een affiliate, banner en lead-netwerk zeer betrokken zijn met online tracking, dat is ozne broodwinning. Bijgaande het formele standpunt van ons tav van de nieuwe EU richtlijnen.: ********In de EU richtlijn die nu aangenomen is staat dat men het recht heeft zich te verzetten tegen het verdere gebruik van zijn persoonsgegevens (opt-out). In principe stelt de richtlijn NIET dat een consument voorafgaande toestemming moet verlenen voor het plaatsen van een cookie.  Nadere uitwerking van de bovenstaande richtlijn laat dus nog op zich wachten, ook eerdere initiatieven op dit gebied hebben indien er goed door de netwerken op in is gespeeld GEEN nadelig effect gehad op de tracking (denk aan P3P). Voor ons (Daisycon) zijn aanscherpingen van beleid en kwaliteitsverhoging ook op het gebied van privacy naar de consument wellicht eerder een concurrentievoordeel dan een nadeel. Als netwerk zijn we continue bezig om de tracking minder afhankelijk te maken van ??n techniek, op het moment gebruiken we er meerdere (sessies, cookies, secundaire cookies, fingerprint, directtracking, referrers, etc, etc) die voor een deel als een cascade achterelkaar werken (fall-back). Als A niet werkt dan B en als B niet werkt dat C. Zo werkt onze afdeling "innovatie" continue aan nieuwe tracking-technologie?n en oplossingen die ook in de toekomst een betrouwbare meting mogelijk zullen maken. De juiste oplossing voor de problemen van morgen hebben we vandaag echter nog niet, omdat we eenvoudig nog niet weten wat er morgen ge?ist zal worden. In de worst case situatie als op heel korte termijn alle cookies "Verboden" zouden worden zouden we waarschijnlijk met name op lange termijn metingen tracking verliezen hebben , we verwachten echter dat deze verliezen minimaal zullen zijn gezien onze fall-back methodes.  Marko Dobroschelski Managing director Daisycon

Dr Oetker

@Mdobro Zolang bij Daisycon tech ni logisch is, adviseren wij van wc-eend http://www.wceend.nl/

Andr? Scholten

Wel frappant overigens dat cookies een opt-out systeem moeten krijgen, maar dat alle auto's een kastje krijgen (rekeningrijden) dat exact bepaalt waar je gaat en staat als persoon.

Erwin Moojen

@Andre Rekeningrijden wordt uitgevoerd door de overheid, dus daar ontstaat per definitie geen privacy probleem, toch?

James

Gaat dat geze*k over rekeningrijden hier nou ook al plaatsvinden. Had gehoopt dat de bezoekers hier iets smiller zijn dan het telegraaf publiek. Graag on-topic houden!

Piet

Spelling kan beter !Verder goed punt !

Erwin Moojen

@James Het gaat niet om het rekeningrijden an sich, het gaat erom dat er wat betreft de privacy met verschillende maten wordt gemeten. Privacy wordt nu als reden gegeven, maar het verhoogt je privacy marginaal.

WernerD

De hele online business draait op cookies. Ik kan met niet voorstellen dat deze regeling onveranderd blijft. Opt-in voor cookies gaat niet werken. Meer en meer budget gaat naar online in de mediamarkt, dus ik verwacht dat hier nog wel een nuancering in gaat plaatsvinden. Daarnaast is het mij niet duidelijk of deze regeling ook geldt voor de "eigen pakketten" zoals een analytics pakket. Wellicht alleen cookies die uit een derde domein gaan geserveerd worden voor commerci?le doeleinden? DNS wijzigen en een vlotte babbel en je komt een heel eind ;-)Zoals ik het nu kan inschatten, levert dit voor niemand, inclusief site bezoekers, een positieve situatie op….

Alex van Klaveren

Cookies zijn ouderwets en zeker niet betrouwbaar voor publishers die zich inzetten voor de juiste traffic te genereren.  Er zijn vele gaten te bedenken, waardoor de vis niet gevangen kan worden. Wij zijn 2 jaar in vergaande ontwikkeling met ons eigen vaarvakantie affiliate netwerk. Wij hebben een dynamisch systeem ontwikkeld, dat anders werkt dan alle andere affiliate netwerken. Wij voldoen volledig aan de nieuwe telecom wet eis. Graag nodig ik ge?nteresseerden uit om eens ons systeem te bekijken en uit te testen.www.onlinezeilen.nl

Joris Landman

Dit probleem is door de meeste browser-makers inmiddels al onderkend.Cookie management is in de meeste browsers aanwezig (accepteer alleen cookies van sites die ik bezoek, block cookies van adverteerders).Als een overheid e.e.a. wil reguleren, zou het volstaan om de cookie-settings van browsers standaard strenger te zetten tijdens installatie van de software. -Joris

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond