Deel dit artikel
-

Cookies vaker geweigerd

Internet gebruikers weigeren steeds vaker cookies; bestanden die voor herkenning en marketingdoeleinden op de harde schijf worden achtergelaten. Dat blijkt uit een studie van WebTrends. Het aantal weigeringen is de laatste zestien maanden verviervoudigd, van 2,84 procent in januari 2005 tot 12,4 procent in april 2005.

Het onderzoek bevestigt eerdere bevindingen van Jupiter Research. Dat bureau constateerde eerder dit jaar dat bijna 58 procent van alle internetgebruikers regelmatig de opgeslagen cookies verwijdert. Veertig procent doet dit zelfs maandelijks.

Grootste nadeel is dat het hierdoor steeds lastiger wordt om betrouwbare gegevens te vergaren over het aantal unieke bezoekers aan een site en over het bezoekersgedrag.

Het groeiende aantal weigeringen heeft volgens WebTrends hoofdzakelijk te maken met het toenemende gebruik van firewalls, proxy servers, anti spyware programma’s en veiligheidsinstellingen in Windows XP en Internet Explorer die met de introductie van Service Pack 2 automatisch zijn veranderd.

De retailsector heeft het meest te lijden onder de trend. Hier loopt het percentage weigeringen op tot 16,9 procent. Andere sectoren die worden getroffen zijn telecommunicatie (15,4) en gezondheidszorg (14,7). WebTrends heeft de gegevens ontleend aan een onderzoek naar 5 miljard bezoekerssessies. Daarbij heeft men met name gekeken naar sites die veel bezocht worden.

WebTrends suggereert dat mogelijk andere technieken gebruikt kunnen worden om online marketing campagnes te ondersteunen. Het bureau maakt overigens wel onderscheid tussen cookies die door derden worden aangeleverd en cookies die door de bezochte site op de harde schijf worden achterlaten. Gebruikers zouden tegen het laatste type bestanden minder bezwaar hebben.

Uit onderzoek van InsightExpress blijkt dat consumenten zeer uiteenlopende opvattingen hebben over cookies. Slechts een kwart van de ondervraagde consumenten weet een cookie juist te omschrijven; 67 procent zegt cookies te wissen om zijn privacy te beschermen. Een deel denkt dat door cookies te verwijderen de overlast van spam of virussen kan worden tegengegaan.

De trend staat niet op zichzelf. Volgens een studie van Pew Internet & American Life Project worden internet consumenten in het algemeen voorzichtiger. Meer dan 80 procent zegt niet meer zomaar vreemde bestanden die bij email te openen. Ongeveer helft van de ondervraagden is naar eigen zeggen gestopt met het bezoeken van “verdachte webpagina’s.”


Deel dit bericht

6 Reacties

Tobi Fondse

"Grootste nadeel is dat het hierdoor steeds lastiger wordt om betrouwbare gegevens te vergaren over het aantal unieke bezoekers aan een site en over het bezoekersgedrag." Dit klinkt als klagen over de buren omdat ze de gordijnen dichthouden. Je kunt ze niet meer in de gaten houden. Wellicht willen surfers en buren niet dat iemand hun gangen nagaat. Cookies zijn ooit bedacht om websites meer mogelijkheden te geven en niet om te volgen wat surfers doen. De onwetendheid over cookies heeft hierbij geholpen. Nu er een zekere weerbaarheid ontstaat wordt er gezocht naar nieuwe technische mogelijkheden om surfers te volgen, met als gevolg een wedloop die dezelfde vorm aanneemt als het gevecht tegen spam en virussen. Wellicht moeten adverteerders iets creatievers verzinnen en meer open handelen. Niet alleen om zelf hun doel te bereiken maar ook om te voorkomen dat een nuttig onderdeel als cookies wordt verpest door 'misbruik.'

Bram Koster

Ik vraag me af op welke manier dit onderzoek van WebTrends het onderzoek van Jupiter Research "bevestigt", zoals jullie schrijven. Het zijn nl. twee nogal verschillende zaken, het weigeren van cookies of het wissen ervan. Sterker nog: het hoge percentage dat cookies wist van z'n computer duidt eerder op een lage weigeringsgraad. Immers: de cookies moeten eerst geaccepteerd zijn om ze te kunnen verwijderen. Ik begrijp best dat beide onderzoeken duiden op een grotere voorzichtigheid bij gebruikers, maar het directe verband dat hier gelegd wordt, klopt niet.

daniel markus

De laatste maanden verschijnen regelmatig rapporten over webstatistieken en cookies. Cookieverwijdering zou het moeilijk maken om betrouwbare metingen te verrichten op het vlak van unieke bezoekers en hun gedrag. Dit probleem is minder groot dan dergelijke rapporten doen vermoeden.Cookieverwijdering is slechts een probleem als je niet meer in staat bent de informatie kan achterhalen, die nodig is voor het nemen van de juiste beslissingen. Goede statistieken voeden een beslissing en leiden tot actie. Absolute getallen voeden zelden een beslissing. Het gaat om verhoudingen. Cookies hebben invloed op absolute getallen, maar de verhoudingen blijven correct. Een voorbeeld. Je meet 1000 unieke bezoekers in een week. Vanwege het cookie-issue weet je dat dit te hoog is. Voor de week daarop meet je 500 unieke bezoekers. Dit aantal is ook te hoog. Maar je weet wel zeker dat het aantal unieke bezoekers is gehalveerd en dat je maatregelen moet nemen om het tij te keren. Zo zijn er nog talloze voorbeelden te verzinnen waarin het cookie-issue een zinvol gebruik van webanalytics niet verhindert. Verder is het soort cookies dat wordt verwijderd van belang. Programma's als AdAware C.S. verwijderen third party cookies; bijvoorbeeld cookies van DoubleClick die worden ingezet om het bereik van hun banners te meten. First party cookies worden zelden verwijderd. First party cookies zijn bijvoorbeeld de cookies met de settings van je online banking applicatie. De meeste serieuze webstatistiekpakketten gebruiken first party cookies bij het meten. Het probleem geldt daar dus veel minder.

Edward Sleijffers

Het is duidelijk dat internetters steeds meer op hun privacy gaan letten. Het aanbieden van double opt-in bij nieuwsbrieven bijvoorbeeld is tegenwoordig noodzaak om inschrijvingen te krijgen.  We zullen er met de markt wel eerlijk over moeten communiceren met onze website bezoeker. Een disclaimer en/of privacy statement volstaat niet meer. Leg uit waarom je cookies plaatst en waarom dat de bezoeker kan helpen bij zijn of haar (volgende) bezoek. Er moet voorkomen worden dat er een negatieve sfeer rondom cookies ontstaat die gevoed gaat worden door opiniemakers zonder alle kennis van zaken.  Pop-ups met freq cap van 1 worden door het verwijderen va cookies meerdere malen aan dezelfde gebruker getoond, wat tot irritatie kan leiden. De gebruiker weet in de meeste gevallen echter niet dat hij zelf de veroorzaker is van deze irritatie…! Weet iemand overigens over Longhorn wordt uitgerust met een 'verwijder-alle-cookies-automatisch-wanneer-ik-mijn-computer-afsluit' tool?

Frank

@Edward: "De gebruiker weet in de meeste gevallen echter niet dat hij zelf de veroorzaker is van deze irritatie…!". Heeft de gebruiker soms gevraagd om een pop-up of een cookie? Dacht het niet. De gebruiker is geinteresseerd in een bepaalde website en wordt als beloning doodgegooid met pop-up's en cookies. Een website behoort ook gebruikersvriendelijk te zijn wanneer cookies geweigerd worden. Gelukkig doet een pop-up killer wonderen. En mocht dat niet werken, dan lost het probleem zich vanzelf op doordat bezoekers wegblijven. Als dat is wat de marketeers willen bereiken…

Frank

@Frank: Helemaal met je eens. Cookies, popups en scripts die andere pagina's laden nadat je een pagina sluit, paginaformaten die niet zijn aan te passen zijn maar een paar voorbeelden van irritante slecht doordachte internetsites die een tweede bezoek niet waard zijn.Dan hebben we het nog niet eens over sites die alleen maar door IE zijn te benaderen en niet door concurenten als Firefox, Operah etc. Een groot voorbeeld hiervan zijn de update sites van Microsoft zelf.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond