Coolblue steekt alle winkels in een nieuw jasje

Nederlands grootste online verkoper van elektronica geeft al zijn winkels een facelift. De bedrijfsnaam Coolblue verschijnt in deze constellatie prominent bovenaan de sites van winkels als PDAshop.nl, Tabletcenter.nl en Digicamshop.nl.
“Woensdag aanstaande, op 5 januari, treden we naar buiten met het merk Coolblue”, zegt directeur Pieter Zwart. “Al onze 67 shops, ook de vier fysieke winkels, zijn dan ook als zodanig herkenbaar. Eigenlijk plakken we overal een oranje sticker op, een soort keurmerk dat vertelt wat voor producten en welke service je er kan verwachten”.
Zwart besloot tot een rebranding om de zichtbaarheid van zijn keten van speciaalzaken te vergroten. “De kans is groot dat je nooit van ons gehoord hebt. 95 procent van onze klanten is tevreden, maar slechts 50 procent ként de naam Coolblue”. De ondernemer wil die goede klantperceptie koppelen aan één merk, wat uiteindelijk tot meer klanten of meer verkopen moeten leiden.
Het concept achter de webwinkels blijft hetzelfde, de vernieuwing is vooral optisch. “We zijn productspecialisteen, geen supermarkt. Daar is het winkelpad minder belangrijk. Niettemin gaan we in 2011 functionaliteiten introduceren die de shops overstijgen. Denk aan een winkelmandje en de zoekmachine”. Klanten van de telefoonwinkel kunnen met een gevuld mandje zorgeloos naar een andere Coolblue-winkel klikken. Het mandje blijft gevuld.
Op Youtube hanteren de specialistische webwinkels overigens al wel enige tijd de overkoepelende bedrijfsnaam Coolblue. Het Youtube-kanaal werd ondertussen meer dan een miljoen keer bekeken. De kijkcijfers zullen vermoedelijk stijgen, omdat de gefilmde recensies en productvergelijkingen een prominentere positie krijgen op de nieuwe site. Als er videomateriaal is, zal die vanaf 5 januari worden doorgeplaatst naar de bijbehorende productpagina.
Begin volgend jaar neemt het bedrijf ook een nieuwe magazijn in gebruik dat vijf maal groter is dan het huidige.
Financiële cijfers wil Zwart niet geven over de december. “Algemeen gezegd was december een hele goede maand. Misschien komt dat ook wel door het weer. We zijn tientallen procenten gegroeid, hebben bijvoorbeeld veel tablets en ereaders verkocht. Eigenlijk was de groei marktbreed. In 2011 openen we weer een aantal nieuwe winkels, zoals we recent nog Tabletcenter.nl in gebruik namen”. Om welke productcategorieën het gaat, laat de Rotterdammer niet los.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond