Deel dit artikel
-

Covisint bouwt portal voor Daimler-Chrysler

E-marktplaats Covisint gaat een inkoopportal bouwen voor Daimler-Chrysler. De site moet in het najaar van start gaan. Eenzelfde project voor fabrikant Ford gaat volgende maand al de lucht in. Het is een belangrijke stap in de acceptatie van Covisint Portal als hét inkoopportaal voor de Amerikaanse auto-industrie.

Covisint ging in 2000 van start op initiatief van Ford, Daimler-Chrysler en General Motors (GM). De marktplaats kent verschillende activiteiten, zoals een veilingsite en een orderverwerkingsysteem. Covisint heeft momenteel vijfduizend leden, waarvan er ruim 2100 betalen voor premium diensten.

Verreweg de belangrijkste dienst is Covisint Portal. Leveranciers van de auto-industrie kunnen hier op één website contact krijgen met de ordersystemen van vele duizenden fabrikanten. Volgens onderzoeksbureau AMR Research is de versnippering van de inkoopsystemen een van de grootste problemen in deze sector. Het is niet ongebruikelijk dat een leverancier tussen de twintig en driehonderd inlognamen en wachtwoorden in een spreadsheet heeft staan, om toegang te krijgen tot de systemen van fabrikanten, aldus AMR.

De implementatie van Covisint Portal moet een einde maken aan deze communicatieve bottleneck. Er komt één enkel inlogscherm, maar de onderliggende ordersystemen blijven gewoon bestaan. AMR schat dat het gebruik van bestaande infrastructuur de sector vele miljoenen kan besparen die anders naar de ontwikkeling van kleinere portals zouden gaan. Ontwikkelingskosten blijven zo beperkt tot minder dan één miljoen dollar per bedrijf, rekent AMR voor.

In het najaar zal Covisint zijn portal ter beschikking stellen van Daimler-Chrysler. Die van Ford gaat volgende maand al van start. Naar verluid zijn daar 100.000 afzonderlijke gebruikers bij betrokken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond