Deel dit artikel
-

Creatieve genen

In drie jaar heeft online reclamebureau Achtung niet alleen grote merken binnengehaald, maar ook een aantal prestigieuze prijzen in de wacht gesleept.

Online reclamebureau Achtung houdt sinds kort kantoor op een etage van het voormalige Oibibio-pand aan de Prins Hendrikkade. Eerst zat het vier deuren verderop in een studio met zo’n vijftien werkplekken (‘vanzelfsprekend’ uitgerust met MacBooks Pro) en achterin een kleine vergaderruimte. Maar met de ambitie door te groeien naar 20 à 25 mensen, werd die te krap.

In de kleine drie jaar dat het bureau bestaat, heeft het niet alleen grote merken aan zich weten te binden, zoals Bavaria, Volkswagen, O’Neill, Mexx, en Simyo, maar ook de meest prestigieuze prijzen binnen weten te slepen. De SIRE-campagne ‘Ik zie, ik zie wat jij niet ziet’ was goed voor een Gouden Spin Award, een Zilveren Lamp, een SAN Accent én Webby Award. De Pakman-campagne van Suitsupply won een Cyberlion en brons op de Eurobest Live Awards 2006. En begin dit jaar werd voor de zesde maal The Favourite Website Awards gewonnen (thefwa.com), ook dankzij de site voor Suitsupply.

Iets eigens
Samen met Mervyn ten Dam en Emile Dekker vertrok Dick Buschman een kleine drie jaar geleden bij Lost Boys, waar het trio de zelf opgezette designafdeling tien jaar runden. Toen werd het tijd voor iets eigens, een plek waarin creativiteit ‘in de genen van het bedrijf zit’ en niet de techniek. "We hebben dus geen programmeurs in dienst", vertelt Buschman. "We willen geen it-bedrijf zijn of een groep webbouwers. Dan krijg je een andere cultuur. Onze mensen weten wat technisch mogelijk is, maar we willen ons niet door techniek laten dicteren. De ene keer moeten we kunnen kiezen voor html, een andere keer voor flash. Het programmeerwerk kopen we dan in."

Glimlach
Daarmee heeft Achtung een eigen plekje gecre­ëerd, tussen webbouwers en traditionele bureaus. De conventionele reclamemakers vertellen volgen Buschman ‘het lineair verhaal’ en herhalen dat zo vaak mogelijk op tv of in print. Terwijl Achtung gaat voor interactiviteit op digitale platformen. Buschman: "Mensen moeten er zelf mee aan de slag gaan. Maar dan moet je wel weten hoe mensen het internet gebruiken."

En dat weten ze bij de ‘gewone’ reclamebureaus minder goed. "De websavvyness bij de gemiddelde consument neemt toe. Je moet weten hoe verschillende consumentengroepen navigeren over een website, hoe je ze kunt verleiden te blijven en op welke manier je communities kunt inzetten. Het gaat soms om de puntjes op de i. In de Volkswagen-muziekcampagne gaan er ballonnetjes bewegen bij een goed antwoord. Zoiets bedenk je pas in de uitvoering. Maar het zorgt net voor dat verschil dat mensen gaan glimlachen en langer ermee bezig blijven."

Achtung
Opgericht: mei 2005
Omzet: 1,5 miljoen (2006)
Prijzen: Gouden Spin Award; Zilveren Lamp; SAN Accent én Webby Award voor SIRE-campagne ‘Ik zie, ik zie wat jij niet ziet’; nominatie SpinAward, ‘brons’ op de Eurobest Live Awards 2006; Cyberlion voor Pakman-campagne van Suitsupply.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond