Deel dit artikel
-

Crisis drijft bakstenen winkels naar het web

Met de economische crisis bevinden zich steeds meer koopjesjagers online. Dit is volgens Jurrien Kerstholt dé tijd om conversie te verhogen: “Dat geldt vooral voor cross channel retailers.”

Kerstholt, mede-oprichter van De Nieuwe Zaak: "De vraag uit de markt in de winkelstraten loopt terug. De vraag op het internet wordt veel actiever. Daar liggen nu de kansen en daar worden ook de investeringen gedaan." Dat bemerkt De Nieuwe Zaak, e-commercespecialist, ook bij zijn eigen klanten.

Als voorbeeld noemt Kerstholt een van zijn klanten, rjshop.nl: "Zij zijn een specialist op hun gebied." De winkel specialiseert zich in licht, geluid, DJ en audiovisuele apparatuur. "Sinds ze een webwinkel zijn begonnen merken ze dat klanten veel beter voorgelicht de offline showroom binnenkomen. De offline omzet gaat omhoog, maar ook de conversie verbetert online", aldus Kerstholt.

Op dit moment loopt er een pitch bij een aantal grote landelijke retailers. Daarover wil Kerstholt nog geen uitspraken doen, al kan hij wel vertellen dat het in de ‘fashion-hoek’ ligt: "Er is meer vraag vanuit die kant. Hoer groter de keten, hoe afwachtender ze vaak toch waren op het internet op te gaan. Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken of het een franchise is. Dan kan het businessmodel online een bedreiging lijken. Terwijl dit niet zo hoeft te zijn. Het kan een voordeel zijn, een webwinkel kan de verkoop in de winkel ook weer stuwen."

Kerstholt merkt dat ‘er wat gebeurt’: "Het is nu de tijd om in te stappen. Het enige probleem daarbij is dat de grote klanten, die serieus moeten investeren, naar de bank moeten. De bank is nu toch wat terughoudender."

Toch is er veel interesse: "Dat zien we ook in België. Daar lopen ze wel een jaar of drie achter, maar we verwachten er veel van."

Donderdagavond is de uitreiking van de Thuiswinkel Awards. Twee van de klanten van De Nieuwe Zaak staan genomineerd. Kerstholt hoopt wel, maar verwacht niet dat klant ECI met de prijs naar huis gaat: "Het probleem voor ECI is dat zij in dezelfde categorie zijn genomineerd als Bol.com, namelijk Cd’s/dvd’s, boeken, tijdschriften & games. Bol.com is natuurlijk de veelvraat in die categorie, niet geheel ten onrechte, maar het maakt het wel moeilijker voor andere genomineerden om te winnen. Ik verwacht in ieder geval dat Bol.com er vanavond met de prijs vandoor gaat." Vorig jaar zag Kerstholt eenzelfde situatie met klant  Free Record Shop: "Zij waren ook genomineerd wederom met Bol.com, die er met de prijs vandoor  ging."  Hij vervolgt: "Natuurlijk zijn we wel trots dat onze klant staat genomineerd, maar uiteindelijk bepaalt de massa."

Een andere klant die genomineerd is voor de Thuiswinkel Awards, is Greetz. "We hebben het e-design gedaan voor Greetz, dat staat nog niet online. Het is dus niet aan ons toe te schrijven als ze winnen, maar we voelen het natuurlijk wel als een kleine winst", aldus Kerstholt.

Bron foto: danielbroche (CC)

Deel dit bericht

4 Reacties

Nathan

En inderdaad, Bol.com is wederom de winnaar. Met zo'n (trouwe) userbase is het niet verwonderlijk dat zij telkens aan de top staan… maar het begint wel een beetje saai te worden…  http://www.thuiswinkelawards.nl

Mac

Bol is al jaren de topper, het blijkt maar weer hoe langer aan de top hoe sterker je staat

Arlette Broex

De door de heer Kerstholt benoemde ontwikkeling dat online en offline elkaar versterken onderschrijf ik helemaal. Juist de producten met een ruiken-voelen-proberen factor, zoals elektronische producten, zullen altijd offline uitgeprobeerd worden. Het gaat er dan dus om om consumenten in je fysieke winkel te krijgen met oa goede informatie op internet. En vervolgens, wanneer men na enige bedenktijd besluit te gaan kopen de klant ook weer op internet in jouw webshop te laten kopen. Want wanneer mensen ?s avonds op de bank hun keuze hebben gemaakt is de winkel dicht en internet is 24*7 geopend. Er zijn diverse concepten te bedenken om de klant ook op internet weer in je winkel te krijgen, zoals een persoonlijke inlogpagina met een overzicht van de in de winkel besproken producten, een korting en/of een extra service. Door deze extra?s hoeft men niet eens de aller-goedkoopste te zijn op internet, een goede concurrerende aanbieding die iets duurder is, vindt de klant dan ook prima. Hij krijgt er immers gemak, service en betrouwbaarheid voor terug. Bij deze nieuwe kanalenstrategie, New Commerce, combineer je de krachten van de verschillende kanalen. New Commerce is daarmee dus de opvolger van eCommerce. Steeds meer bedrijven passen New Commerce toe en kiezen voor een samenspel van kanalen, zoals MediaMarkt, http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2901051.

Martin

Ergens anders (Twinkle) betoogt Arlette dit ook. Maar ik denk dat je dit proces te eendimensionaal ziet, en er te hoge verwachtigen van hebt.1-Klant komt in fysieke winkel, wordt gepamperd, gaat naar huis en converteert in dezelfde winkel online? Of:2-Klant komt in online winkel, wordt gepamperd, gaat naar fysieke winkel en converteert?Wat is het? Maar wat het ook is, dit verband is nog nooit grootschalig en dus meetbaar aangetoond. Ik denk dat er een verband kan zijn, maar dan niet bij artikelen die jij juist voor dit scenario uitkiest: elektronica. Hier is de prijs koning, en is het kanaal dus indifferent zoals dat heet. Alleen waar advies ed aan belang wint, zal jouw model effect kunnen sorteren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond