Deel dit artikel
-

“Cultuur van invloed op gebruik messenger”

Waarom is MSN-messenger in Nederland veel succesvoller dan in landen als Duitsland of Italië? Emerce sprak over onder meer dit onderwerp met Anne Kirah, die voor MSN de 'interactie tussen mens en technologie' bestudeert.

Op het visitekaartje van Anne Kirah staat dat ze ‘Design Anthropologist’ is, in dienst van Microsoft. Zelf omschrijft ze haar functie eenvoudiger. “Het is mijn werk om mensen in landen overal ter wereld te volgen in hun alledaagse bezigheden. Op die manier probeer ik te begrijpen hoe mensen met uiteenlopende achtergronden en in verschillende landen met technologie omgaan.” Op basis van dit soort studies wil ze onder meer inzicht krijgen in de invloed van cultuur op de omgang met technologie.

Nederland is volgens haar wereldwijd één van de landen waarin technologie het meest is geïntegreerd in het alledaagse leven. Alleen Zuid-Korea is nóg verder, zegt ze. Een eenvoudige, niet-culturele, verklaring voor de voorsprong van beiden landen is de breedbandpenetratie die nergens ter wereld zo hoog is als in Nederland en Zuid-Korea, zo stelt ze.

Wereldwijd zijn Yahoo!, America Online en Microsoft de grootste partijen op de instant messaging (IM) markt. In Nederland en de rest van Europa is MSN-messenger het populairst.

Het gebruik van MSN-messenger is nergens zo hoog als in Nederland, dat 4.5 miljoen geregistreerde gebruikers kent, schrijft MSN op haar Nederlandse website. (Waarvan vier miljoen unieke gebruikers volgens de STIR). In verhouding veel meer dan landen als Duitsland (3,2 miljoen) of Italië (4,5 miljoen). Ook een land dat het volgens MSN-topman Geoff Sutton erg goed doet, Spanje, kent een relatief lager aantal geregistreerde gebruikers, namelijk 19 procent van de bevolking vergeleken met 28 procent van de Nederlanders.

Nu is het zo dat in sommige Europese landen Yahoo! messenger en andere IM-aanbieders een relatief groter aantal gebruikers hebben dan in Nederland. Maar ook als je het totale aantal IM-gebruikers van die landen zou vergelijken met Nederland, blijft Nederland in Europa bovenaan staan wat betreft het totaal aantal gebruikers van IM.


We vragen Anne Kirah of ze verklaringen heeft voor deze verschillen. Waarom is Instant Messaging zo populair in Nederland? Ze noemt ook nu weer de hoge breedbandpenetratie, maar ook andere aspecten spelen een rol. Zo vinden Italianen messenger volgens haar sociaal niet acceptabel omdat bij hen alles draait om ‘face-to-face’ – contact.  Hoe verklaart ze dan de grote populariteit van het mobieltje in Itallië? “Het gebruik van de GSM is daar maatschappelijk geaccepteerd. Met een mobieltje ben je onderweg, 'on the go' en zit je niet voor een beeldscherm, terwijl je ook ergens anders had kunnen zijn.” 
In Duitsland doet messenger het slecht vanwege de lagere breedbandpenetratie en het feit dat er ‘heel veel regels zijn’, meent Kirah. “Op veel plekken is het niet toegestaan om messenger te gebruiken, bijvoorbeeld op het werk.” Iets dat in Nederland volgens haar veel minder opgaat. “Ook op veel kantoren is het al een geaccepteerd communicatiemiddel.”

In Nederland, zo ontdekte Kirah tijdens haar rondgang langs huishoudens, is messenger een communicatiemiddel dat veel wordt gebruikt voor het uitwisselen van ‘emotionele boodschappen.’ Een groot verschil met Italië waar mensen volgens haar communicatie via internet beschouwen als ‘koud’. “In Nederland zie je juist dat veel internetters messenger gebruiken om hun identiteit vorm te geven.”  Ze benadrukt dat messenger niet alleen een communicatiemiddel voor jongeren is. Ook veel ‘oudere’ internetters gebruiken het programma, soms als uitlaatklep. “Ik heb hier zelfs gezien dat mensen die bij elkaar in huis wonen messenger gebruiken om een ruzie uit te praten.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Erwin van Lun

Voor wie dit soort fenomenen interessant vindt, is er het boek 'Global Marketing en Advertsing" van Marieke de Mooij. Marieke heeft op basis van internationale cultuurmodellen relaties gevonden tussen adoptie van bepaalde producten en diensten met cultuurvariabelen (per land). Erg interessant!

ralph

Een zeer interessant artikel! Ook omdat het veld van design anthropologie naar mijn mening nog lang niet genoeg aandacht krijgt. Grote vraag is wel: wat is de oorzaak van het hoge IM gebruik in Nederland? Is de hoge penetratiegraad van breedband in Nederland een oorzaak (causaal), of een tegelijkertijd optredend verschijnsel (co-variabel) van andere factoren, bijvoorbeeld in de cultuur gelegen? Ik ben zeer benieuwd of Anna Kirah hier specifiek onderzoek naar gedaan heeft.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond