Deel dit artikel
-

Datagravers krijgen exclusieve rechten van Twitter

Twee bedrijven hebben onbeperkt toegang tot data van Twitter. Gnip en DataSift mogen analyses uitvoeren op miljoenen tweets. Inmiddels zijn die gegevens voor klanten beschikbaar.

Met beide bedrijven zijn aparte afspraken gemaakt. Gnip mag alleen actuele data van dertig dagen analyseren. DataSift mag zoeken in gegevens van twee jaar oud.

Twitter is weinig meedeelzaam over de verkoop van zijn gegevens. In 2010 heeft Twitter wel een afspraak gemaakt met het U.S. Library of Congress om zijn data te delen, maar het is onduidelijk hoe die informatie openbaar zal worden gemaakt.

DataSift heeft naar eigen zeggen al 700 klanten die de informatie willen uitproberen. Zo kan worden ingezoomd op tweets uit specifieke locaties. Bedrijven zouden kunnen nagaan hoe er over concurrenten wordt gesproken, bijvoorbeeld in New York.

Belangenorganisaties als de Electronic Frontier Foundation maken zich zorgen over de verkoop van data. Privéberichten worden weliswaar niet doorzocht, maar gebruikers weten niet wat er met hun tweets wordt uitgespookt. “Het mag juridisch kloppen, het is eng. Als je tweets publiceert, kan daar van alles mee gedaan worden”, aldus woordvoerster Rebecca Jeschke tegen Reuters.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Nick Aldewereld

@Rebecca Jeschke Dan moet je maar niet twitteren. Vertrouwen in het gebruik van deze data moet er dan maar zijn. Geef ze het voordeel van de twijfel. De manieren hoe dit gebruikt kan worden is fascinerend. Van emotie meting hoe de beurs gaat performen tot real time impact van een natuurramp of arabische lente is zeer interessant.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond