Deel dit artikel
-

De ideale winkel

Stel je eens voor: als consument kun je via het Net kruidenierswaren en drogisterijproducten bestellen, en gratis laten bezorgen op een tijdstip dat jij dat wilt. Het bestellen kan dan gedurende 24 uur, zeven dagen per week online gebeuren. De klant kan op een willekeurige dag het tijdstip bepalen wanneer de producten afgeleverd moeten worden, en dat kan ook nog op dezelfde dag zijn.

Paul Thuis (dean van de Newcademy)over de vraag of er in Nederland ruimte is voor een bedrijf als Webvan, dat kruidenierswaren thuisbezorgt.

Je vraagt je dan af of zo een bedrijfsmodel levensvatbaar kan zijn in Nederland. Dat het inderdaad kan werken, blijkt wel uit het zeer succesvolle Amerikaanse Webvan . Bij WebVan kunnen zelfs producten vers worden klaargemaakt.

Als je het over Nederland hebt, begint iedereen direct te mekkeren dat Nederland een veel grotere winkeldichtheid heeft en dat de afstand tot het dichtstbijzijnde winkelcentrum veel kleiner is dan in de VS. Dus zou zo'n concept niet kunnen werken in Nederland?? (Kennen we deze redenatie ook niet van de gesuggereerde grote kabeldichtheid in Nederland, en dus zou iedereen makkelijk Internettoegang kunnen krijgen. Maar waarom is dat nog steeds niet zo??)

Bij deze redenering heb ik zo mijn twijfels. Deze zelfde merkwaardige redenering zou dan toch ook moeten gelden voor andere producten zoals boeken, cd's, videos en kleding. Het punt is dat niet de fysieke winkeldichtheid zo relevant is. Het gaat bij online shoppen om totaal andere factoren die bepalen of een online kruidenier en drogisterij succesvol kan worden in Nederland. Het gaat om de vraag of de 'ideale winkel' ge�miteerd kan worden op het Net.

De volgende punten zijn relevant bij online shoppen:
– Een online kruidenier kan veel meer producten aanbieden dan een fysieke winkel. De grap is namelijk dat hij ze niet allemaal in het 'magazijn of op de plank' hoeft te hebben, als ze maar leverbaar zijn binnen een bepaalde tijd.
– Je kunt online heel specifieke en delicatesse producten aanbieden, waar normaal in een fysieke winkel geen plaats voor zou zijn.
– Een grote online kruidenier kan betere prijsafspraken maken met landelijke, regionale en zelfs locale aanbieders, waardoor het voor de consumenten uiteindelijk goedkoper is (of kan zijn). Boven een bepaald bedrag kan dan de uitlevering gratis gebeuren.
– Het gaat uiteindelijk om de beperkte beschikbare tijd van de klant en het gemak waarmee de producten gezocht, geselecteerd, en gekocht kunnen worden.
– De handling van deze kruidenierswaren kan met geautomatiseerde systemen optimaal berekend worden, en afgestemd worden op de logistieke en distributie processen.

Zouden deze aspecten en het feit dat www.webvan.com zo'n groot succes is in de VS, de hoofdredenen kunnen zijn waarom Albert Heijn nu heeft aangekondigd, toch online te gaan kruidenieren? AH heeft heel lang volgehouden (of stilgehouden) dat ze niet wilde 'online shoppen', maar nu moet het er toch van komen.
Wie volgt er? Super-de Boer? C1000? Ik ben benieuwd.
Of zal er spoedig een Internetpartij die op dezelfde manier gaat kruidenieren als WebVan in de VS?

Deel dit bericht

7 Reacties

Werner de Jonge

Winkelen blijft een sociaal fenomeen. Ik ben ervan overtuigd dat online shoppen de gezellige, vertrouwde en meer 'tastbare' kruidenier op de hoek nooit zal kunnen vervangen.Wel kan online winkelen de consument tijd en geld besparen. En dat is ook de kracht ervan. Dit zijn de sterke punten van de toekomstige internet-winkels waarop gefocussed moet worden. Niet op de 'gevoelswaarde', want op dat gebied blijft elektronisch inkopen nu eenmaal achter. Het verliezen van de fysieke winkel (waar men de komkommers kan voelen voordat men ze koopt, het houdbaarheidsdatum op een pak melk kan controleren of de schimmelkaas stiekum kan ruiken voordat men hem in het wagentje mikt), is tegelijkertijd de winst voor de efficiency. Niet alleen de grootschalige en slimmere inkoop levert economische voordelen op, ook de kleinere voorraden, minder kassa-personeel, overhead en huurkosten van de winkel pleiten voor een supermarkt zonder 'front-office'. Daar staat weer tegenover dat een hele logistieke keten het elektronisch bestelde produkt bij de klant thuis moet bezorgen. Koerier- en transport kosten worden de bottleneck van de bedrijfeconomische inrichting van de organisatie. Daarom zal ook daar efficiency een belangrijke rol spelen. (Ik begrijp trouwens wel de analogie winkeldichtheid/ kabeldichtheid in Nederland, maar haak af als Paul Thuis zegt dat internet-toegang nog steeds lastig is te krijgen in Nederland. Is er dan iemand die niet makkelijk een internet-aansluiting kan krijgen?) Werner de Jonge

Ank

Wàt een prachtig concept, webvan.com! En dan nog beweren dat online shoppen geen gevoelswaarde heeft? Het hele concept van webvan hangt aan elkaar van de gevoelswaarde… plaatjes, top gerechten & producten…. kwijlend klik je je hele karretje vol!Laat de nieuwe_media_meneer van AH vooral 's goed rondkijken bij webvan.com … hopelijk leert 'ie er iets van & knappen ze http://www.ah.nl dan ook op! 

O. Karadeniz

Er kan lang gediscussieerd worden over of een supermarkt in Nederland haalbaar is. Persoonlijk denk ik dat dat gewoon een kwestie van tijd is. Eerlijk gezegd zie ik ook hetsomber in voor de Aholds en C1000's. Ik denk dat de kracht van een Internetmarket niet wordt begrepen door deze (oude) bedrijven. Natuurlijk zullen ze proberen hieraan mee te doen, maar zaken doen op internet vergt een andere aanpak en de oude supermarkten zullen altijd terugvallen op hun oude bekende systemen, waardoor ze de flexibiliteit missen en de dynamiek van Internet niet kunnen bijbenen. Op den duur zal een jong initatief uit het niets deze geschetste ideale winkel realiseren.  

Eric Groennou

Het is een feit dat AH zijn mening over online shoppen binnen een jaar 180 graden heeft omgegooid. Een vergelijking maken met de Amerikaanse markt, zou wel eens heel gevaarlijk kunnen zijn. De motivatie waarmee de consument daar online shopt, kan geheel anders blijken te zijn. Of dat hier in Europa ook opgaat is maar de vraag. Successen op het gebied van online supermarkten op dit moment, zijn voor een groot deel te danken aan de huidige bestedingskracht van de consument. Afgezien van het gegeven dat de prijzen bij AH gemiddeld zo'n 5% hoger liggen, liegen de bezorgkosten er ook niet om. Om een beetje rendabel te shoppen is het dus noodzakelijk om voor minimaal een week in te slaan. Overigens geldt ook hier weer dat een algemene stelling over sociale aspecten en 'het kunnen voelen van een komkommer', niet voor iedereen belangrijk zijn, dus laten we vooral niet proberen een sluitende filosofie hier op los te laten. Het succes van de online supermarkt is inderdaad een kwestie van tijd maar ook een kwestie van prijzen.

tommy

Als WebVan in Nederland geintroduceerd wordt, ben ik de eerste klant. Ondanks het sociale aspect van het winkelen dat ik dan zal missen! Volgens mij gaat gemak en tijdbesparing voor de sociale contacten in de supermarkt. Als men routine heeft opgebouwd in het online shoppen, zal de tijdbesparing gebruikt kunnen worden voor echte sociale aspecten!

willemijn merkx

Ik wil Appie Happie NU overal on-line op zijn WebVan's.Ideaal voor iedere vrouw/man die 40 uur werkt en 40 uur voor huis/kinderen zorgt p/w. Laat er een keer een slecht produkt bij zitten, dat komt nu ook voor door de haast waarmee je door de winkel rent. In een disuccusie over het kopen van je dagelijkse eten moet er niet te veel 'gewetenschapt' worden maar gewoon kijken naar de voordelen voor (een x groep) consumenten. Vwb reactie dat AHeyn oud/te ouderwets zou zijn:kijk meer eens op het receptendeel van hun site. Vind ik de betere i.v.g.m. specifieke kook sites.Namelijk: praktisch, snel en toch smakelijk. Zo zit dat.

Ron Teelen

Wanneer een winkel (R-commerce) niet vertegenwoordigd is op internet (E-commerce) gaat zij vroeg of laat ten onder. Het is een mus om aanwezig te zijn… Het dient onderdeel uit te maken van de corporate identity, strategie en beleid……

Mvgr. Ron Teelen,
Best Commerce

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond