Deel dit artikel
-

De klant bestaat niet!

Business-to-business verkopers laten zich in de huidige malaise en masse bijscholen. Onder andere door hoogleraar Sales & Accountmanagement Willem Verbeke, die beweert dat 'de klant' helemaal niet bestaat.

Hebben e-business en customer relationship management hun waarde bewezen in de verkoop aan zakelijke klanten?

"CRM drijft op het idee dat er een klant bestaat. Dat is de grootste fout, want in de business-to-business handel bestaat ‘de klant’ helemaal niet. Companies don’t buy, people buy. Het gaat om groepen mensen binnen bedrijven die voor of tegen je zijn. De klant is verdeeld en daar kan e-business niets aan veranderen, want dat is een passieve methode. E-business werkt alleen bij commodities. Verkopen aan key accounts daarentegen betekent actief je eigen persoonlijke agenda proberen door te drukken."

Hoe dan?

"Goede verkopers gaan ruiken in een bedrijf, gaan netwerken bouwen. Meer mensen moeten gaan meedoen met de aankoopbeslissing. De verkoper moet ervoor zorgen dat hij het systeem binnen een bedrijf naar zijn hand zet. Ik noem dat shaping."

Wat is dat, shaping?

"Veel organisaties weten niet wat ze willen. Dat betekent dat ze beïnvloedbaar zijn. Dat biedt mogelijkheden om zo’n klant van richting te laten veranderen, te ‘shapen’."

Welke middelen heeft een verkoper?

"Het is cruciaal om als eerste een klant op ideeën te brengen, om een klant te helpen met problemen. Om waarde te creëren met een klant. Het is verder noodzakelijk om vrienden te maken binnen een bedrijf, bijvoorbeeld door etentjes te organiseren of een keertje naar het voetbal te gaan. Daarnaast kan het nuttig zijn om een paard van Troje binnen te brengen. Een IT-leverancier kan bijvoorbeeld een computersysteem gratis op proef installeren. Dit soort lobby-achtige activiteiten zijn niet via e-business op te lossen."

Dat is toch niets nieuws?

"Inderdaad, iedereen doet het, maar het blijft vaak onuitgesproken. Het gebeurt overal maar niemand praat erover. Het boek dat ik over ‘shaping’ aan het schrijven ben laat zien hoe mensen die streetsmart zijn dit toepassen, en hoe je het kunt leren. Er zijn nu eenmaal mensen die sneller dan anderen ruiken of er zaken te doen zijn, en die ook bereid zijn ‘vriendschappen’ te sluiten met klanten. Er zijn overigens ook verkopers die het niet kunnen, die vinden dat je altijd open kaart moet spelen. Dat zijn de farmers. De hunters daarentegen zien de kansen, hebben lef, timing, zijn instrumenteel en opportunistisch. De winnaar is degene met de meeste business IQ. Verder gaat het erom dat de inspanningen goed gedoseerd worden, dat wil zeggen aan strategische accounts. Als een bedrijf bijvoorbeeld levert aan food retailers, dan moet dat bedrijf Albert Heijn beschouwen als key account. In de eerste plaats omdat AH lang klant zal blijven. In de tweede plaats omdat anderen in de branche hoogstwaarschijnlijk het voorbeeld van Albert Heijn zullen volgen. Het is dus goed voor je reputatie om Albert Heijn als klant te hebben."

Wat is nu precies de rol
van e-business in dit geheel?

"Informatie verspreidt zich veel sneller dan voorheen. Iedereen weet dus ook sneller wat een concurrent doet. Het effect van die versnelde innovatie is dat er meer onzekerheid onstaat in het koop- en verkoopproces. Daaruit volgt dat er meer persoonlijk contact nodig is om die onzekerheid te reduceren. Er zijn dus per saldo meer verkopers nodig."

Deel dit bericht

8 Reacties

Egbert Hennen

Ik ben het helemaal eens met Willem Verbeke! alles heeft te maken met de verkoper zelf.Ik ben zelf 2 jaar geleden begonnen met een franchiseorganisatie voor makelaars […] en heb nu al meer dan 65 franchisenemers. Dat is te danken aan mijn eigen street en smart wise business denken en doen. Ga naar de klant toe, bel hem op en maak een afspraak. De economie gaat slechter?! Dan moet je meer klanten bezoeken! De beste verkopers gaan voor nee!

Joep Egmond

Bellen, bellen en nog eens bellen. Met succes gebruik ik de volgende simpele methode: GEWOON OPBELLEN! Vaak is het bellen het moeilijkste traject en wordt dit overgelaten aan secretaresses of callcenters.Op de een of andere manier schijnt bellen een bepaalde onzekerheid te veroorzaken, waardoor veel verkopers zich verschuilen in e-mails,spam,mailings en andere vormen van non-fysieke communicatie.Of is het gemakzucht?Het is namenlijk veel eenvoudiger om je op te stellen als"inbound"verkoper; indien er vraag van de klant komt hoef je maar te selecteren……….Bovendien kun je lang nadenken over de te volgen"strategie" en de kans op"versprekingen" is niet aanwezig.Het gemak dient de mens nietwaar? Neen, de klant bestaat inderdaad niet indien je een product moet verkopen waar minder behoefte aan is.Alleen met een uniek product kun je je dit permiteren.De gedrevenheid en pure inspanning van de verkoper naar de klant toe leiden tot resultaat.In dit interactieve tijdperk hebben de klanten juist extra behoefte aan persoonlijk contact. Dus: 1.Eerst bellen en proberen de juiste persoon aan de telefoon te krijgen.Drie simpele vragen zijn genoeg om de aandacht van een prospect te krijgen. 2.Dan een persoonlijk fysiek gesprek zien te organiseren. 3.Maximaal 3x nabellen is mijn ervaring;daarna houdt het meestal op. Joep Egmondwww.company-solutions.nl

Rutger Hennen

mijn vader heeft helemaal gelijk, dit heeft hij ook in zijn boek geschreven "Start voor je zelf"! zie ook http://www.vrijehuizenmarkt.nl en http://www.vrijebanenmarkt.nl  Ik ben erg trots op hem! Rutger Hennen

Aad

Laat me niet lachen, Egbert Hennen heeft een boekje geschreven? Een troosteloos blaadje vol met gejammer over zichzelf en hoe triest het allemaal niet was, zeg maar gerust een soort charmeoffensief. Deze Nepondernemer heeft een ego van hier tot Tokio en is niet meer dan een schreeuwerig mannetje dat graag aandacht wil!

Rutger

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/article5770466.ece/Rechter:-Vrijekantorenmarkt-niet-failliet  Het omvallen van het lege BV imperium van Egbert Hennen is nabij! Ook vrijehuizenmarkt is in staat van faillissement en wordt geveld door de crisis! Vele schuldeisers kloppen aan de deur van Egbert Hennen. De zakenman die zich uitgeeft als miljonair en levensgenieter lapt loyaliteit en de rechten van crediteuren aan zijn laars. Beslag op zijn woning heeft weinig zin vanwege de torenhoge hypotheekschuld die op het huis rust. Andere hebbedingetjes zijn 100% geleasd en heeft dus geen waarde! Het artikel hierboven geeft een goede weergave van de hedendaagse perikelen van de vrije bv?s.

Ros

Egbert Hennen is FAILLIET!!!!! Zie onderstaand bericht!!!!  http://curatoren.nl/fo/verslag_faillprofiel.php?id=142219

Aad

Egbert is eindelijk zakelijk en persoonlijk compleet FAILLIET!!!!! hij heeft nooit geen rooie rotcent gehad?, alleen een hele grote bek die nepondernemer!!!!!!!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond