Deel dit artikel
-

De Kluts handelt in privacy

Klantgegevens moeten goed tegen misbruik beschermd worden. Dat klinkt logisch, maar veel bedrijven denken daar blijkbaar heel anders over. Kortgeleden ontdekte het Amerikaanse EPIC dat geen enkele winkel uit de top100 aan de voorwaarden voor bescherming van de consument voldoet. Het Nederlandse De Kluts wil het anders doen met de gegevens.

De Kluts wil klantengegevens registreren, maar op dusdanige wijze dat alleen de klant zelf directe toegang heeft tot de gegevens. Bedrijven kunnen bij De Kluts profielen aanvragen, die dan bij elkaar worden gezocht. Het bedrijf in kwestie krijgt de gegevens nooit in handen.

Dat lijkt heel nobel, maar er kleeft het nadeel aan dat de consument zichzelf actief dient op te geven via de site, en dat hij regelmatig een aantal vragen moet beantwoorden om de gegevens up to date te houden. Daar staat tegenover dat de consument in ruil voor zijn gegevens zogenaamde knikkers kan sparen. In de toekomst kunnen die knikkers volgens De Kluts ingeruild worden voor bijvoorbeeld gratis Internet, of kortingen bij webwinkels.

Volgens Ernst Schärz van de Kluts snijdt het mes op deze wijze aan twee kanten: Privacy wordt zo volledig beschermd en bedrijven zullen er blij mee zijn, want zij kunnen iedere doelgroep bereiken. Daar moet dan wel voor betaald worden, maar dat zal stukken minder kosten dan massale tv- en radio-reclamecampagnes.

Ook de Consumentenbond blijft zich roeren op de markt van persoonsgegevens. Op haar verzoek gaat de Registratiekamer een onderzoek doen naar schending van privacy door gratis Internetproviders. Volgens de Consumentenbond zijn de algemene voorwaarden van een aantal providers in strijd met de wet. Zo moeten klanten expliciet toestemming geven voor het gebruik van hun gegevens; bij gratis providers zitten deze clausules verstopt in de kleine lettertjes.

Daarnaast blijft de bond ook de vinger aan de pols houden bij de Nederlandse webwinkels, door middel van het webtraderlogo . Enkele maanden na de introductie is de groep winkeliers met een logo niet hard gegroeid . Eind december kregen nog twee winkels toestemming om het logo te voeren.

Deel dit bericht

1 Reactie

karen jedema

Over KLUTS en privacy van gegevens Iedereen is uniek en heeft iets bijzonders…..Hetzelfde geldt voor internet start-ups…..Weer een happy point-achtig initiatief in dit geval.Het internet kenmerkt zich door de rol van "nieuwe" intermediairen. die net als de airmiles organisatie privacy beloven..Waar mensen zich al niet druk over maken. Het ene moment rent iedereen voor Bonuspunten naar Albert Heijn, het volgende spendeert men de nodige informatie aan een intermediair, Als je niets te verbergen hebt, valt het allemaal reuze mee. En dan nog kun alle reclame, offline danwel online direct verscheuren (offline) of deleten (online).Het is maar wie je het voordeel gunt van je informatie, alsmede klantvertrouwen…… Gegroet,Karen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond