Deel dit artikel
-

De Lampen: interactief gelijkwaardig aan traditioneel

Interactieve en crossmediale campagnes zullen voortaan een net zo belangrijke rol krijgen als traditionele campagnes bij de jaarlijkse reclameprijzen De Lampen. Tot de laatste verkiezingen voerden commercials, print en buitenreclame de boventoon, maar door een nieuwe opzet van de verkiezingen door organisator De Art Directors Club Nederland (ADCN) zal dit onderscheid verdwijnen.

“We geven hiermee een belangrijk signaal af,” zegt ADCN voorzitter Peter van Zijp. “De reclamecampagne van vandaag en vooral morgen begint niet meer automatisch bij tv, radio, print en buitenreclame. Klassieke themacampagnes zijn niet langer zaligmakend. Het centrale idee komt lang niet altijd meer voort uit de tv-commercial of advertentie. Integendeel zelfs.”

Van Zijp is niet tevreden over het niveau van geïntegreerde (crossmediale) communicatie in Nederland. “Iedereen heeft de mond vol van geïntegreerde communicatie, en dat is ook goed, alleen is het aantal inzendingen en het niveau ervan nog teleurstellend laag, een aantal uitzonderingen daargelaten.” Met de verandering van de opzet van de Lampen verwacht de ADCN een breder aantal creatieven aan te spreken om meer en beter werk voor de jaarlijkse prijzen in te zenden.

In de nieuwe opzet van de Lampen komen er zeven gelijkwaardige categorieën commercials, print- en buitenreclame, geïntegreerd, interactief, actiemarketing, grafische vormgeving en verpakkingen. Het werk dat wordt ingezonden voor de verschillende categorieën wordt gejureerd door telkens apart geselecteerde jury’s. In de oude opzet werden de klassieke categorieën (Commercials, print en buitenreclame) beoordeeld door de zogenaamde Jury van 14 en door de ledenjury. Deze categorieën trokken daardoor de meeste aandacht. Andere categorieën, waaronder interactief, hadden minder status. De inschrijving voor de uitreiking in 2007 gaat in november van start.

De SpinAwards worden wel eens gezien als de online tegenhanger van De Lampen. Deze awards zijn de Nederlandse jaarprijzen voor creativiteit in interactieve communicatie. “Het is anno 2006 heel logisch dat interactiviteit een vaste plaats krijgt bij De Lampen,” zegt Stephan Fellinger van de Stichting SpinAwards. “Wij hebben als doel de creativiteit in de interactieve branche te stimuleren. Wij waren daar in het verleden bijzonder in, maar is het logisch dat nu ook mensen uit andere geledingen zich daarvoor inspannen. Gezien onze doelstelling zien wij alleen maar voordelen in deze ontwikkeling bij De Lampen.”

Fellinger denkt niet dat met het toenemende belang van interactiviteit bij De Lampen het bestaansrecht van De SpinAwards verdwijnt. “Zij hebben maar één categorie interactiviteit. Het is best moeilijk om alle specialismen binnen die categorie met elkaar te vergelijken. Dan ga je vaak appels met peren vergelijken. Hoe vergelijk je een mobiele campagne, een game en internetcampagne met elkaar?”

De SpinAwards heeft zeven categorieën. Fellinger vindt dat het de rol van De SpinAwards is om aan te tonen dat er een grote diversiteit in de interactieve wereld bestaat. De Lampen hebben een belangrijke rol, meent hij, om de ‘traditionele’ wereld te overtuigen dat interactiviteit belangrijk is.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond