Deel dit artikel
-

Delers en vermijders bij privacy Nederlanders

Nederlanders hebben weinig vertrouwen in het afgeven van hun persoonlijke gegevens aan bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse onder duizend consumenten.

63 procent van de Nederlanders heeft geen vertrouwen in het afgeven van gegevens aan bedrijven en bijna de helft vraagt zich af wat er met persoonsgegevens gebeurt. 65-plussers zijn het meest op hun privacy gesteld. 72 procent van hen is (zeer) terughoudend in het delen van hun gegevens. Jongeren (tot 24 jaar) zijn wat makkelijker, maar nog altijd geeft 41 procent aan (zeer) terughoudend te zijn in het delen van gegevens.

MarketReponse maakt een onderscheid tussen delers en vermijders. Delers hebben meer vertrouwen en zijn optimistischer van aard. Zij gaan er vanuit dat het waarschijnlijk wel goed geregeld is. Vermijders bekijken dat heel anders. Het vertrouwen van deze groep is laag.

Ook de delers en vermijders zijn elk weer te onderscheiden in twee groepen, waardoor er vier typen consumenten ontstaan: Angstigen vertrouwen het allemaal ‘voor geen meter’, gereserveerden vragen zich af wat er met hun gegevens gebeurt, pragmatische delers vinden dat het nu eenmaal bij deze tijd hoort en onbezorgde risiconemers hebben niets te verbergen en dus mag iedereen alles van ze weten.

Consumenten zijn zich steeds bewuster van de waarde van hun gegevens. Zo is bijna 12 procent van de Nederlanders het eens met de stelling ‘mijn gegevens zijn geld waard, ik wil er wel iets voor terug’. Vooral jongeren hebben deze mening.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond