Deel dit artikel
-

Van den Ende & Deitmers verkoopt belang Smartclip

Het investeringsfonds van Joop van den Ende en Hubert Deitmers verkoopt na drie jaar zijn belang in Smartclip.

Het online videoreclamenetwerk, ook actief in Nederland, is verkocht aan het Engelse Adconion Media Group. Over de overnameprijs doet het bedrijf geen uitspraken.

Adconion neemt Smartclip over om het bereik van zijn eigen videonetwerk te vergroten. Het nieuwe bereik ligt geografisch gezien vooral in oost- en centraal-Europa. Daarnaast spreken de activiteiten op het gebied van connected tv aan.

Smartclip werd begin 2008 opgericht door Jean-Pierre Fumagalli, die daarvoor Europees verantwoordelijke voor portaalsite Lycos was. Van den Ende en Deitmers namen eind 2008 een substantieel minderheidsbelang in Smartclip. Met dat geld kon Fumagalli de internationale expansie versnellen, wat onder meer tot de overname van het Nederlandse Moon Broadcasting van Annemiek Verhagen leidde.

Het Engelse bedrijf Adconion kocht sinds 2008 vijf bedrijven om zijn reclamenetwerk uit te breiden. Een daarvan was Joost, het videobedrijf dat oprichters van Skype en Kazaa ooit bouwden in een poging om de tv-markt op zijn kop te gooien. Joost stond op de financiële afgrond toen de Engelsen het roer en de aandelen overnamen.

Hoe groot het bereik van de videoreclames nu wordt, meldt de nieuwe eigenaar niet. Het spreekt over ‘in potentie’ meer dan 687 miljoen unieke internetgebruikers.

Adconion Media Group trok in mei 2011 nog eens 34 miljoen dollar groeigeld aan, wat het totaal aan verworven durfkapitaal op 114 miljoen dollar bracht.

Deel dit bericht

1 Reactie

D

aandelen deal toch? er staat geen cash aan te pas gekomen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond