Deel dit artikel
-

Dialogic: online nieuws is een vechtmarkt

Vorige week dinsdag kwam er met de lancering van En.nl weer een grote nieuwssite bij in Nederland. De hamvraag is wie zich kan onderscheiden in deze vechtmarkt.

Na Teletekst online , Nu.nl , Nosnieuws.nl en rtlnieuws.nl is er nu dus ook En.nl van uitgever PCM.

De algemene nieuwssites kunnen zich van elkaar onderscheiden door merk, snelheid, personalisatie, selectie, cross-promotie en audiovisueel materiaal, zo zeggen marktvorsers.

Sven Maltha van bureau Dialogic deed onderzoek naar de invloed van ICT op de nieuwsmarkt : ?Online nieuws is een vechtmarkt. Via heel veel wegen wordt dezelfde informatie verspreid. Ik zie kansen voor sites die gericht selecteren voor afgebakende doelgroepen. Lezers moeten het idee hebben dat ze de rest kunnen overslaan als ze een bepaalde site goed bijhouden. Het is makkelijker om voor een nichemarkt te werken, dan voor een hele brede doelgroep zoals En.nl doet.?

Maltha ziet verder 'timing' als onderscheidende factor: ?Als nieuwssite moet je een naam opbouwen dat je altijd als eerste het nieuws brengt.? Uitgever Bert Wiggers van Nu.nl nuanceert die uitspraak: ?Het gaat erom welke claim je hard wilt maken. Je kunt ook streven naar de beste journalistieke duiding, of volledigheid. Daarbij is snelheid minder belangrijk. Wat niet werkt is meerdere claims tegelijk willen waarmaken.?

Opvallend bij En en Nu is dat ze vooral ingezet worden als doorgeefluik voor nieuws dat door journalisten van andere media is geproduceerd. Als er een vuurwerkfabriek ontploft, zitten beide redacties klaar om te verzamelen wat er elders op het net (ANP,kranten, landelijke omroepen) aan berichtgeving verschijnt. Er is geen budget voor eigen nieuwsgaring. Marcus Polman, hoofdredacteur van RTLnieuws.nl, ziet juist als een van de onderscheidende elementen van zijn site de inbedding in de nieuwsstructuur van RTL Nieuws. Polman: ?We hebben veertien man voor de internet en teletekstredactie, maar we gaan toe naar een geïntegreerde newsroom. Als Milosevic arriveert, dan staan er vier RTL-verslaggevers in het land, die op dat moment ook mijn verslaggevers zijn.?

Volgens Forrester-onderzoekster Diana Janssen is een sterk merk doorslaggevend: ?De markt zit vol. PCM heeft De Telegraaf, Nu.nl en de omroep voor laten gaan, en dan lanceren ze nu nog een hele nieuwe merknaam. Dan moet je wel met iets bijzonders komen.? Polman van RTL gebruikt op zijn site vooral de bekende koppen van de nieuwslezers (Frits Wester, Rick Nieman) om de herkenbaarheid te vergroten.

Een onderscheidende factor kan beeldmateriaal worden. Nu is dat niet meer dan ondersteunend, maar Janssen verwacht dat met de toename van het aantal breedbandaansluitingen het toevoegen van geluids- en beeldmateriaal mensen trekt. Janssen: ?Als er een vuurwerkfabriek ontploft, willen mensen toch die explosie zien.? Polman ziet dit als de grote onderscheidende factor van zijn site: ?Beeld is vooral belangrijk bij breaking news.?

Een succesfactor bij En.nl kan volgens Janssen verder cross-promotie zijn van en naar andere titels van het PCM-concern. Het verbaast haar dat dit niet gebeurt. De Nos en RTL gebruiken wat dat betreft de koppeling met andere media beter. Volgens Polman is er direct een piek in het internetverkeer als in het tv-nieuws de URL wordt getoond.

Hoofdredacteur Froukje Santing stelde bij de lancering van En.nl dat de huidige release zo snel mogelijk na de zomer opgevolgd wordt door een versie die meer diensten op maat biedt. Santing: ?Een bezoeker bepaalt dan bijvoorbeeld dat hij het file-nieuws per SMS wil en de economische berichten 's avonds per mail.? En.nl zoekt toegevoegde waarde momenteel vooral in het verrijken van artikelen met verwijzingen naar relevante artikelen elders op het web.

Het creëren van toegevoegde waarde is belangrijk om lezers te binden en zeker ook als het exploitatiemodel steunt op syndicatie (doorverkoop van artikelen). En.nl is van plan om vanaf versie 2.0 naast de verkoop van bannerruimte, sponsoring en betaalde SMS-diensten inkomsten te halen uit syndicatie.

Volgens Bert Wiggers van Nu.nl is de markt voor syndicatie momenteel 'een stuk kleiner geworden'. Diana Janssen van Forrester: ?De content van bijvoorbeeld Trouw en NRC heeft meerwaarde, dat kan gesyndiceerd worden. Wat er op En.nl staat is daarvoor momenteel te mager. Want in hoeverre verschilt dat van Nu.nl??

Deel dit bericht

4 Reacties

Ramon

Ik ben erg nieuwsgierig of en.nl dit gaat redden.Nu heeft een vaste groep lezers, lijkt me sterk dat en.nl anders is dan een rip off

Jonathan Marks

This site breaks all the rules of branding. It had the chance to build on the trust of the other great PCM brands…won't do it this way. Shame, because there's a wealth of in house talent that could take the site in an entirely different direction. But when newspaper concerns have to link to broadcasters, the writing is on the wall, or perhaps the screen.

Martin Volder

De verslaggevers van RTL Nieuws zijn óók de verslaggevers van RTLnieuws.nl. ?We gaan toe naar een geïntegreerde newsroom,? zegt Marcus Polman.Ik hoop vurig dat hij zijn ambities waar mag maken. Ik mis namelijk in Nederland een nieuwssite die snel, overzichtelijk en diepgravend tegelijk is. Polman"s uitspraken doen vermoeden dat hij zo"n site wil gaan maken.<p>Het gemis aan snelheid en overzicht bij andere sites is voor mij de reden dat ik me -net als zovelen- meestal toch maar bij laat praten door <a href=" http://teletekst.nos.nl/cgi-bin/tt/nos/page/t/o/m/n/s4/101">NOS Teletekst</a>. Rechttoe rechtaan. Of, nog handiger, door de <a href=" http://www.rnw.nl/nieuws/nederlands.html">Wereldomroep</a&gt;. Scheelt kliks, ik hoef daar alleen maar te scrollen. Tekst zonder poespas. En dat ook nog lekker compact.Maar ik wacht nog op de site die bovengenoemde voordelen biedt pl&ugrave;s wat ik bij Teletekst en de Wereldomroep mis. Die sites praten me weliswaar snel bij, maar meer doen ze ook niet. Geen archief, analyses of externe links. Geen foto"s ook, geen videofragmenten.Een inhoudelijke weging van de onderwerpen zou ik ook erg waarderen. Bij Teletekst zie ik in ŽŽn oogopslag wat het laatste nieuws is, bovenaan pagina 101. Maar wat vindt de redactie het <i>belangrijkste</i> nieuws? Bij een krant is dat overduidelijk, evenals op een site als <a href=" http://news.bbc.co.uk/">BBC News</a>. Maar <a href=" http://www.omroep.nl/nos/nieuws/">NOS Nieuws</a>, <a href=" http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/">RTL Nieuws</a>. <a href=" http://www.nu.nl/">Nu.nl</a&gt; en <a href=" http://www.en.nl/">EN.nl</a&gt; zetten zonder uitzondering het nieuws in chronologische volgorde op de voorpagina."Als Milosevic arriveert, dan staan er vier RTL-verslaggevers in het land, die op dat moment ook mijn verslaggevers zijn", zegt Polman. Wat zou het mooi zijn als RTLnieuws.nl zo"n nieuwsgebeurtenis even goed of (wie weet…) beter verslaat dan de BBC! Op de avond van zijn komst las ik het nieuws op de voorpagina van BBC News: een kop en een kort verslag. Ik was al enigszins bijgepraat. Maar in dit geval wilde ik natuurlijk meer weten. Ik klikte door naar: <a href=" http://news.bbc.co.uk/hi/english/world/europe/newsid_1412000/1412828.stm">Milosevic extradited</a>.En daar stond op ŽŽn pagina alles overzichtelijk op een rij. Ik las over zijn route naar Den Haag, de aanklachten die hij kan verwachten, de reacties. Maar er was ook een chronologisch overzicht, Rise and fall of Milosevic. Ik was bijgepraat! Zonder door te hoeven klikken, snel en overzichtelijk.Maar in dit geval wilde ik toch nog meer, en dat kon. De BBC-verslaggevers Jim Fish en Samantha Simmonds wilden me verder informeren. Wat ze te vertellen hadden stond kort aangekondigd. Als ik klikte werd mijn Realplayer netjes opgestart en kreeg ik ze te zien. Ook de commentaren van Human Rights Watch en ambasadeur van Bosni‘ bij de VN kon ik op die manier bekijken.N&ograve;g meer? Ook dat kon. De BBC had de <a href=" http://news.bbc.co.uk/hi/english/world/europe/newsid_1412000/1412871.stm">reacties</a&gt; op een rij gezet. De economieredacie schetste een beeld van "s lands economie, met een inzichtelijke <a href=" http://news.bbc.co.uk/hi/english/business/newsid_1410000/1410623.stm">infographic</a&gt;. In aparte artikelen werden diverse aspecten uitgediept. En er verschenen de uren en dagen daarna meer en meer achtergronden en meningen (in Talking Point).Een inspirerend voorbeeld voor Polman"s RTLnieuws.nl. Voorlopig is het niet ree‘l om hetzelfde bij RTLnieuws.nl te verwachten. "Een ge•ntegreerde newsroom" is een mooi, maar moeizaam te verwezelijken ideaal. En "veertien man voor de internet en teletekstredactie" (de redacteuren schijven en lezen ook nog het radionieuws voor Yorin FM) is een aardig begin als je zeven dagen per week nieuws wilt brengen, maar niet genoeg voor echte ambities. Maar ik hoop voor Polman en voor ons allemaal als nieuwsconsumenten dat de echte ambities niet blijven steken als gevolg van organisatorische en financi‘le belemmeringen.

Johan Miener

Het heeft even geduurd, maar na het verloren kort geding tegen KRANTEN.COM heeft PCM toch eieren voor zijn geld gekozen: ze zijn met een eigen nieuwsverzamelsite gekomen. Enne, tja, wat het meeste opvalt is inderdaad dat de sterke aloude gevestigde 'Brands' van PCM niet op de site staan. En wat blijkt? Op de site staat te lezen: "EN beschikt over een eigen onafhankelijke redactie, die het actuele nieuws 16 uur per dag, 7 dagen per week verzorgt. De redactie van EN schrijft zelf de nieuwsberichten, vanuit verschillende bronnen van persbureaus als het ANP en AP, en zoekt daarnaast naar relevante bronnen op het web die de achtergronden en opinies rondom het nieuws belichten." Jemig de pemig. Algemeen Dagblad, Rotterdams Dagblad, Het Parool, Trouw, NRC Handelsblad en de Volkskrant krijgen er dus een interne concurrent bij. Hoe gaat EN.NL het hoofd boven water houden in deze tijd waarin de ene na de andere 'content supplier' redactieleden ontslaat en het Parool zwaar moet bezuinigen om zijn voortbestaan te garanderen? En hoe denkt PCM überhaupt iets te verdienen met EN.NL, een 'Brand' dat niet bepaald tot de verbeelding spreekt? Zou PCM hierop kunnen reageren? Waarom heb ik het gevoel dat de veelkoppige redactie van EN.nl toch niet kan tippen aan de actualiteit en overzicht van KRANTEN.com (met twee redactieleden)? Gegroet, de krantenlezer 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond