Deel dit artikel
-

Digitale fotografie bereikt consumentenmarkt

De markt voor digitale fotocamera's vertoont op dit moment een exponentiële groei. Tegen de conjuncturele ontwikkeling in wordt in 2001 waarschijnlijk een marktgroei bereikt van 150 procent en in de VS is er inmiddels een penetratiegraad van huishoudens van achttien procent. De huidige groeiversnelling heeft te maken met de onmiskenbare voordelen van de digitale generatie fotografie en het feit dat een goede kwaliteit een consumentenprijspunt heeft bereikt. De migratie naar digitaal heeft grote gevolgen voor camera- en filmproducenten, foto-retail en de branchevreemde retail zoals Hema en Kruidvat.

Samen met de toestellen ontstaat er op dit moment een nieuwe massamarkt voor online diensten rondom digitale fotografie, met name print services en online fotoboeken. Dit omdat een fotoprinter voor thuis in het gebruik duurder en slechter is dan een fotolab print service. Deze online markt heeft kenmerken waar de meeste websites alleen maar van kunnen dromen:
– Betalende eindgebruikers – voor de prints
– Inherente 'viral marketing' – leden sturen een mailtje naar hun vrienden: hier staan de foto's, bestel maar welke je wil
– Klantentrouw – steeds hogere switching cost als iemands online fotoboek groter wordt
– Een persoonlijke band tussen klant en provider -emotie rondom de eigen foto's

Gek genoeg zijn het in Nederland op dit moment de traditionele retailers van buiten de branche (Hema, Kruidvat, Albert Heijn) die de meeste vruchten plukken van deze opportunity. Kodak, Fuji en de foto-retail doen weinig omdat ze de film-ontwikkelmarkt zo lang mogelijk niet willen kannibaliseren, en de foto-hardwareproducenten zijn niet opgesteld voor dienstverlening en spelen slechts een rol als investeerder.

Het is opvallend dat telecom-partijen ook nog nauwelijks in deze markt zijn gesprongen. Met veel moeite zoeken sites en portals van telecombedrijven (bijvoorbeeld Genie en Vizzavi) naar content die persoonlijk is, geld oplevert en in het verlengde ligt van de traditionele telecom toegevoegde waarde (communicatie, messaging, persoonlijke content) voor consumenten. Digitale-fotografiediensten liggen voor de hand maar vooralsnog wordt de opportunity nauwelijks gegrepen.

Vanuit de ervaring van NTT DoCoMo heeft KPN inmiddels de Snapcam geïntroduceerd. Dit is een goede eerste stap maar het concept bedient alleen de 'gimmick' kant van de markt waar lage-resolutie snapshots worden uitgewisseld. De kwaliteit is onvoldoende voor bijvoorbeeld vakantiefoto's. Los van welke technologie dominant zal worden krijgt de telecom-markt onmiskenbaar steeds meer te maken met imaging in het algemeen. Dit zien we nu al met de populariteit van de persoonlijke (zelfmaak) logo's voor GSM-toestellen en het multimedia messaging initiatief van o.a. Nokia.

Nu consumenten zijn opgehouden met het steeds weer opnieuw kopen van mobiele telefoons zijn de digitale camera's -die als warme broodjes over de toonbank gaan- misschien wel een beter distributie-vehikel geworden voor telecomdiensten. Innovatieve telecompartijen zouden snel in deze markt moeten stappen en bijvoorbeeld een joint marketing deal sluiten met Canon digicams of de Dixons online fotoservice.

Deel dit bericht

7 Reacties

Ad de Rol

Ook dit opinie-artikel is weer beargumenteerd op een wijze waarvan ik zeg "Dat dit op een site als die van Emerce gepubliceerd MAG worden?" <quote>Het is opvallend dat telecom-partijen ook nog nauwelijks in deze markt zijn gesprongen. Met veel moeite zoeken sites en portals van telecombedrijven (bijvoorbeeld Genie en Vizzavi) naar content die persoonlijk is, geld oplevert en in het verlengde ligt van de traditionele telecom toegevoegde waarde (communicatie, messaging, persoonlijke content) voor consumenten.</quote> Dus aan de markt voor digitale fotografie is veel geld te verdienen door de telecom-bedrijven…… HOE DAN? Het gaat de telecom-bedrijven uiteindelijk vooral om het genereren van telefoontikken. Als deze tikken gegenereerd worden doordat een andere partij (dan de telecom-bedrijven) een concept bedenkt waarbij online foto's bekeken kunnen worden, dan zullen de telecoms dat alleen maar toejuichen. Een reden om zelf in dergelijke concepten te investeren ontbreekt echter… Laatst is Zing.com nog onderuit gegaan. Niet echt een bemoedigende gebeurtenis toch, Mick? Ofwel… Weer een artikel a la Richard Lamb… Weinig doordacht dus.

notcommerce

Het failliet van Zing als argumentatie gebruiken voor ´dit is een k – artikel´? Dat dit mag op Emerce? Knap staaltje research, Ad. Wat dacht je van het volgende:- Zing is (sorry was) perfect, alleen twee jaar te vroeg (en ´overontwikkeld´ – for nerds only).- De penetratiegraad van 18% in de VS duidt erop dat de DV camera de analoge gaat inhalen qua verkoopcijfers.- Van die 18% zal momenteel de helft ook nog iets met internet doen en zo geletterd zijn dat ze een dienst als Zing kunnen begrijpen, gebruiken en promoten binnen de vriendenkring.- Sinds ik foto´s van mijn bloedjes van kinderen bijna wekelijks op het net plak (sorry, alleen voor invités) tellen de tikken aan de kant van de opa´s, oma´s, tantes en ooms behoorlijk door. Sterker! Opa en oma hadden van te voren zelfs geen enkele reden om gebruik te gaan maken van internet. Stelling klopt!

Miles

Digitale fotografie de killer app voor telco's! Mick, ik heb het gevoel dat je het telco business model wilt opbouwen rondom digitale fotografie. Tikken, daar gaat het de telco boys om, hoe die tikken worden gegenereerd maakt ze niet zo veel uit. Ik werk op het moment in Azie nauw samen met een aantal telco's. In de rijke Aziatische landen kopen mensen gemiddeld elke 8-10 maanden een nieuw mobieltje, dus je uitspraak "Nu consumenten zijn opgehouden met het steeds weer opnieuw kopen van mobiele telefoons…" klopt niet. Jammer dat je je huiswerk alleen voor de Europese en Amerikaanse markt hebt gedaan, terwijl de Aziatische markt in feite een groter potentieel biedt als wordt gekeken naar Wireless adoptie en ontwikkeling. De grote Aziatische telco's (met koplopers als NTT Docomo, SingTel and Globe) werken heel nauw samen met vele content providers. Zij verschaffen het platform en het is aan de content leveranciers om uit te vechten wie de tikken binnenhaalt en wie het optimale business model heeft. Digitale fotografie hoort naar mijn mening gewoon in het rijtje thuis van andere content zoals gamings, muziek, movie clips, nice-to-know info, etc. Ik denk dat digitale fotografie zeker een money maker gaat worden, maar de killer app is een grote overdrijving! Wie de strijd als beste content provider gaat winnen moet nog blijken, persoonlijk zet ik mijn geld in op Wireless gamings! Hee NOTCOMMERCE wake up: "Sinds ik foto´s van mijn bloedjes van kinderen bijna wekelijks op het net plak (sorry, alleen voor invités) tellen de tikken aan de kant van de opa´s, oma´s, tantes en ooms behoorlijk door." en "Sterker! Opa en oma hadden van te voren zelfs geen enkele reden om gebruik te gaan maken van internet. Stelling klopt!" Wauw! waarom zouden we nog reageren he vraag ik me af, opa en oma zijn immers op het net en daarom is digitale fotografie de Killer App voor de telco industry? Ik ben blij dat jij opa en oma als referentiekader ziet en beschouwd als een valide waarde voor de hele industrie. Plak es een fotootje van ze op het net…

Jacqueline Hiemstra

Gisteren kwamen we je artikel tegen op Emerce en we waren blij verrast over jouw opinie. Wij kunnen alleen maar zeggen dat we het volledig eens zijn met het feit, dat digitale fotografie een killer app is voor de telecom wereld en voor contentproviders. Wij zijn Colorwonder (www.colorwonder.com) en in juni van dit jaar gestart met een online digitale fotoservice. We bieden dit concept niet alleen aan via onze eigen website, maar ook via partners, zoals VNU, Telegraaf en ilse media. Het concept is interessant voor telecomaanbieders en contentproviders, omdat de klant de content zelf aanlevert en onderhoudt. De klant maakt zijn eigen fotoalbums en zijn vrienden kunnen reageren in het gastenboek, waardoor je geen redactiekosten hebt. In zijn fotoalbum kan hij vrienden uitnodigen of hij kan een e-card van zijn foto's versturen (viral effect). Daarnaast biedt het concept klantentrouw, omdat de gebruiker altijd terugkeert naar zijn eigen fotoalbum. Verder is het een dienst waar ook geld mee te verdienen is. De gebruikers en zijn uitgenodigde vrienden die nu makkelijk kunnen nabestellen, betalen voor de foto's.

Karel de Groot

Tjezus, zeg! Is Emerce nou een nieuwsbrief of een advertentiebord? Er wordt de laatste tijd behoorlijk wat geklaagd over allerhande marketing-blahblah dat Emerce als nieuws op de site zet. En ook op verkooppraatjes tussen de reacties zit geen mens te wachten. Wanneer wordt Emerce weer serieus?

Igor Beuker

Met name voor de jongere generatie (13-25 jr) wordt de gsm een steeds waardevoller instrument. Web & e-mail zijn leuk, maar je hebt toch niet zo vaak een laptop of desktop onder je arm! Dus; Mobiele e-mail, Mobiele Communicatie (sms & wapchat) zijn absolute killer apps. Internet is tenslotte ook groot geworden door o.a. communicatie (e-mail). De jeugd personaliseert haar gsm behoorlijk: ringtones, logo's …. en foto's! Nieuwe diensten als EMS & MMS volgen snel. De telco's hebben al een tijdje geleden ontdekt waar de grote groei zit(ook in revenue), n.l. in data, niet in voice! Een foto versturen naar je mobiel kan dus al bij Genie (Smsfoto). Kost fl. 2,50 (net als een logo). Je kunt dus voortaan je hond, kat, paard of auto of vriendin trots laten zien! De jeugd vindt 't prachtig, eerlijk gezegd, de iets ouderen onder ons ook best wel ;-) Volgens mij is Smsfoto van Genie, exact de dienst die je beschrijft Mick: persoonlijk content, messaging, communicatie, Mobiel en met een verdienmodel! Dus mogelijk valt die onzettende moeite van de portals toch wel mee?

pieter henssen

maak mobiele telefoons die ook foto's kunnen maken!of andersom! dat lijkt me wel handig. maar ja, dat komt weer in de buurt van de beeldtelefoon!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond