Deel dit artikel
-

DML-panel: Heeft display zijn beste tijd gehad?

Voor het eerst lijkt de economische crisis invloed te hebben op online adverteren, de prijsdruk voor display is in de tweede helft van 2012 toegenomen, maar het IAB-panel was vanochtend op Digital Marketing Live niet geheel zeker van de oorzaak.

Ondanks het lagere consumentenvertrouwen en de huidige economische omstandigheden blijft de markt voor digitaal adverteren stabiel. In 2012 was er nog steeds sprake van een groei van 8,4 procent, maar display staat voor het eerst onder druk, zo meldde brancheorganisatie IAB vanochtend.

Deloitte vermoedt dat automated trading mede de mogelijk oorzaak kan zijn. Die leidt tot lagere prijzen en omzet, maar zou ook moeten kunnen resulteren in meer efficiëntie. Er is nog geen (volledig) inzicht in de effecten hiervan, zo moest het panel toegeven.

Ongeveer 29 procent van de totale bestedingen aan display advertising wordt nu gegenereerd op basis van een prijsmodel waarbij het op voorhand niet vaststaat wat de uiteindelijke prijs wordt. De display advertising wordt hierbij verhandeld via een automatisch systeem.

Het panel met onder meer Microsoft, Mindshare en Sanoma benadrukte dat de prijsdruk op zich nog geen zware tijden hoeft te voorspellen. Deloitte ziet een neergaande trend, maar bij herstel van de economie zou de omzet weer moeten stijgen. In de mobiele markt staan de prijzen volgens Sander ten Dam van Sanoma ook onder druk. “We zijn allemaal nog zoekende naar de juiste manier om klanten mobiel te bereiken. Ook daar worden prijzen kunstmatig hoog gehouden.”

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond