Deel dit artikel
-

DMSA komt met gedragscode rond spamming

De direct marketing-club DMSA zal waarschijnlijk eind augustus een gedragscode openbaar maken die haar leden moeten hanteren bij het ongewenst sturen van reclame-aanbiedingen per e-mail. De regeling is gebaseerd op het opt-out principe; consumenten moeten zelf aangeven dat ze geen reclame-mail meer willen ontvangen.

Het concept voor deze regeling ligt nu ter beoordeling bij de Sociaal Economische Raad (SER). De SER brengt eind deze maand advies uit aan de Tweede Kamer, die uiteindelijk tot landelijke wetgeving zal moeten overgaan. Account manager e-commerce Esther Verhoeven van de DMSA verwacht dat de SER positief zal adviseren over de regeling. Dat is het moment waarop de DMSA haar leden alvast zal oproepen de gedragscode te hanteren.

Bij hun commerciële boodschappen via e-mail zullen de DMSA-leden consumenten de mogelijkheid bieden om aan te geven dat ze geen mail meer willen ontvangen. Hun e-mailadres zal dan uit het bestand worden verwijderd. DMSA-leden mogen dus wel 1 keer ongevraagd mail toesturen.

De DMSA (Nederlandse associatie voor direct marketing, distance selling en sales promotion) heeft binnen de zes maanden geleden opgerichte E-commerce Council uitvoerig gedebatteerd over deze kwestie, aldus adjunct-directeur Herbert Haaij. Inmiddels hebben 120 bedrijven zich aangesloten bij de Council, variërend van aanbieders zoals BOL.com tot bureaus voor interactive services.

De DMSA is verder in Europees verband bezig een bredere Code of Conduct op te stellen, waarin bijvoorbeeld ook regels rond registratie-procedures zijn opgenomen. Volgens Verhoeven heeft bij e-commerce alleen zo'n Europese aanpak echt zin.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond