Deel dit artikel
-

Doe maar gewoon

De markt voor een rechtgeaarde e-commerce ondernemer houdt niet op bij Lobith. Europa is het speelveld. Hoe staat Nederland ervoor ten opzichte van andere Europese landen?

De meeste onderzoeksrapporten van de laatste tijd ademen een optimistisch gevoel over de online vooruitzichten van Europese bedrijven. Groei is het parool. Vooral de hoge penetratiegraad van mobiele telefoons opent perspectieven nu het WAP-protocol beschikbaar is, en Internet bij iedereen in de broekzak komt.

Het Engelse onderzoeksbureau The Bathwick Group deed in opdracht van Oracle en Cisco een onderzoek onder 2000 grote Europese bedrijven en 500 lokale overheden. Het 'Connected World'-onderzoek positioneert de onderzochte landen ten opzichte van elkaar. Onderzocht is de bereidheid om online zaken te gaan doen en de vorderingen bij het bedrijven van e-business.

Nederland komt er niet onverdeeld gunstig van af. Hoewel Nederlandse managers meer dan gemiddeld op de hoogte zeggen te zijn van de laatste technologische ontwikkelingen, vindt minder dan de helft van de ondervraagde firma's dat zij moeten verkopen via het Internet (fig. 1). Dat is de laagste score in Europa. En zo'n 30% van de ondervraagde bedrijven vindt e-commerce op dit moment belangrijk voor hun business (fig. 2). Ook dat is het laagste percentage in Europa. Nederland scoort dus niet best als het gaat om plannen en ambities. (fig. 3)

Jonathan Steel, chairman van The Bathwick Group, verklaart deze houding uit de typisch Hollandse nuchterheid: ?De Nederlanders staan bekend als down-to-earth. Ik denk dat veel Nederlandse ondernemers het Internet nog als een hype zien en afwachten.?

Is Nederland in gevaar? ?Ik wil geen paniek zaaien, maar e-business is wel een issue en wordt snel realiteit. In Engeland zien we bijvoorbeeld dat de Amerikanen in de fysieke retail vrijwel geen marktaandeel hebben, maar in de online retail 40% van de markt beheersen. En Holland is vergelijkbaar met Groot Brittannië: de consument wil wel en veel mensen spreken Engels. Nederland is daarom kwetsbaar voor initiatieven vanuit de VS, Engeland en Scandinavië.?

Het is niet overigens alleen kommer en kwel. The Bathwick Group constateert ook dat de Nederlandse bedrijven die het Internet wel als saleskanaal omarmen, het vervolgens relatief heel goed doen.

www.bathwick.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond