Deel dit artikel
-

Douwe Egberts start internationale viral marketing-campagne

Douwe Egberts heeft een internationale site in de lucht gebracht rond het thema 'solved mysteries'. Bezoekers kunnen er een filmpje bekijken en doorsturen en worden opgeroepen zelf oplossingen aan te dragen voor nooit opgeloste mysteries zoals de graancirkels en het monster van Loch Ness. En passant verzamelt DE e-mailadressen. De koffiebrander wil voorlopig geen commentaar geven op de actie.

Op de drietalige website solvedmysteries.com kan de bezoeker een filmpje bekijken over Bigfoot. Het toont twee onderzoekers die in het bos bezig zijn met natuuropnames, terwijl achter hen het monster Bigfoot hun koffie opdrinkt. Na een korte achtervolging blijkt dat Bigfoot eigenlijk Elvis is, in een apepak.

De bezoekers worden opgeroepen hun verklaringen (inclusief foto's) in te zenden voor een aantal andere mysteries, zoals de Bermuda-driehoek, de graancirkels en spontane zelfontbranding. Op de beste verklaringen kan gestemd worden. De winnaar ontvangt 1000 euro. Of alle inzendingen voor publicatie worden gescreend op onwelvoeglijke taal en afbeeldingen is niet duidelijk. Gisteren waren er 19 postings op het Nederlandstalige en 31 op het Engelstalige gedeelte van de site, waarvan de eersten dateren van 10 oktober.

De site roept op om het filmpje door te mailen naar anderen, en om vrienden uit te nodigen te stemmen op een ingestuurde verklaring. Als incentive voor het versturen van e-mails is er kans op een T-shirt. Bij het mailformulier kan de gebruiker aanvinken of hij verdere mail van DE wil ontvangen. Douwe Egberts heeft elders op de site, maar niet bij het mailformulier, een privacy-verklaring opgenomen die ondermeer stelt dat de aangeleverde persoonlijke gegevens van de verzender alleen ter beschikking worden gesteld aan zusterbedrijven en niet aan derden.

De gegevens van de ontvanger van de e-mail, die niet om die e-mail gevraagd heeft, "zullen niet voor commerciële doeleinden gebruikt worden tenzij je anders aangeeft op de site", zo zegt Douwe Egberts onderaan het mailtje. Opmerkelijk is dat deze mededeling niet vooraf getoond wordt bij het versturen van de mail, en dat dit dus niet bij de verzender bekend is. De verzender weet niet vantevoren of zijn vrienden wellicht spam gaan ontvangen van Douwe Egberts. Dat zou een belemmering kunnen zijn voor het succes van de actie.

Op de site zijn verder recepten te vinden voor bijzondere kopjes koffie. De recepten kunnen als e-card verstuurd worden naar vrienden en bekenden. Ook hierbij is vooraf niet duidelijk wat DE met het e-mailadres van de ontvanger doet.

Solved Mysteries is gericht op een jonge doelgroep, en poogt door middel van online entertainment het brave imago van een kopje koffie te doorbreken. De recepten voor koffie-mixen zijn met een knipoog bijvoorbeeld Haunted Honey en Poltergeist Passion gedoopt. Op de reguliere website van DE luisteren de recepten daarentegen naar verantwoorde namen als Chocolate Passion en Cinnamon Sinset ("rozige rust").

Het aanboren van nieuwe en vooral jonge doelgroepen is noodzaak voor DE, als je de cijfers van onderzoeksbureau Euromonitor mag geloven. Volgens Euromonitor nam de verkoop van 'hot drinks' met een half procent af in 2002 in Nederland. Die daling is te wijten aan de dalende populariteit van koffie; de verkoop van thee nam juist toe. Consumenten beginnen op steeds latere leeftijd koffie te drinken, en ze kiezen ook steeds meer voor alternatieven zoals thee.

Een woordvoerster van Douwe Egberts wil voorlopig geen commentaar geven op de actie. Mark Woerde van bureau Lemz , dat de website bedacht en ontwikkelde, zegt dat DE het virale karakter van de actie niet wil verstoren door er zelf actief mee in de publiciteit te komen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Erick Oostermeyer

Binnen ons bedrijf staan verschillende koffiemachines van Douwe Egberts. Nu liep ik laatst naar een van die machines om mijn dagelijkse koffie te gaan halen en wat zag ik daar, het bekende Post IT briefje met de vetgedrukte tekst dat deze machine tijdelijk buiten gebruik is. Dit was kennelijk achtergelaten door de service monteur. Mijn eerste reactie was:  De machines van Douwe Egberts gaan schijnbaar zo vaak stuk dat ze er standaard Post It briefjes voor hebben gemaakt. Mijn vraag is nu of het wel zo handig is van Douwe Egberts om op deze manier te werken!!  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond